Agcos omsætning faldt med 10 procent i 2014

Agco, der står bag en lang række landbrugsmaskinmærker, oplevede faldende salg i fjerde kvartal 2014. Samlet set gav det en nedgang på 10 procent for 2014 i forhold til året før.

Agco, der står bag Fendt, Massey-Ferguson, Valtra, Challenger og mange andre landbrugsmaskiner, har nu publiceret resultaterne for fjerde kvartal 2014.

Fjerde kvartal gav et tab på 13 procent af omsætningen i forhold til samme kvartal året før. 

Samlet set mistede Agco dermed knap 10 procent af omsætningen i forhold til året før.

Dermed er også Agco, som er i top tre af verdens traktorproducenter, ramt af de faldende fødevarepriser. Agco forventer, at også 2015 bliver et hårdt år.

"Lavere råvarepriser i forhold til 2014 forventes at medføre en negativ indflydelse på landbrugenes indkomster og presse efterspørgslen på markedet for udviklede landbrugsindustrivarer i 2015," forudser Agco.

En del af nedgangen skyldes dårlige valutaforhold for Agco. Den amerikanske dollars er steget i værdi, hvilket har gjort de amerikanske varer dyrere ude i verden, heriblandt i Europa.

Efter at have taget højde for valutaudviklingen er faldet i omsætningen i 2014 i forhold til året før lidt mindre, nemlig 7,5 procent.

Overskudet er også faldet. Agco tjente sidste år 4,36 dollars pr. aktie. Det er et fald på cirka en fjerdedel i forhold til året før, hvor tallet var 6,01 dollars pr. aktie.

10 procent færre ansatte

De faldende aktiviteter har betydet, at Agco har skåret ned på antallet af ansatte.

"Via en kombination af fyringer, midlertidige afskedigelser (særligt amerikansk koncept, red.) og afskedigelse af midlertidigt ansatte har vi sænket vores arbejdsstyrke med over 9 procent i forhold til året før," siger Martin Richenhagen, adm. direktør og bestyrelsesformand for Agco.

Agco har desuden mindsket lagerbeholdningen ved at sænke produktionen med 20 procent.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.