Snart er den mørke tid forbi, kan man næsten høre Land Rover entusiasten tænke. For efter fire lange år uden Defender vil man i slutningen af april i år atter kunne købe en ny Land Rover Defender, som entusiaster har ventet på med længsel iblandet frygt. For er den nye Defender nu også en Defender?
Det tyder alt indtil videre på, at den er.
Land Rover har med moderne kunstgreb, masser af elektronik og et hav af nørdede køreprogrammer bragt offroad-egenskaberne et skridt videre i en grad så konkurrenterne antagelig er begyndt at svede. Og nok er den pæn, nydelig og moderne indeni - men ikke finere end at gulvet er af gummi og kan spules med en haveslange.
På et pressemøde i går i Aarhus gav British Car Import et indblik i den nye Defender-serie, som kommer i handelen i slutningen af april, og også priserne på det mangfoldige program blev lanceret. Priserne begynder ved 868.000 kr. og slutter ved 1,7 mio. kr. På gule plader og uden moms kan den fås fra godt 500.000 kr.
Det er ganske meget, men faktisk endte forrige Defender-generation også med at være et temmelig dyrt køretøj. De kampagneversioner, der rundede serien af, var umådeligt dyre, og selv den sidste tilgængelige grundudgave kostede på hvide plader omkring 800.000 kr. Og det var vel at mærke en simplere og noget mere rustik bil end den nye version.
Råhed og luksus
»Den nye Defender kommer til at betegne råheden i vores modelprogram, men også med både luksus og praktiske egenskaber«, sagde pressechef hos Jaguar Land Rover Scandinavia, Søren Hyltoft og kom derefter ind på motorer og modelprogram, der fra starten er særdeles omfattende - i hvert fald indtil man får pejlet sig ind på, hvad det er, kunderne vil have.
»For sandt at sige ved vi ikke, hvilken model og type, kunderne vil gå efter, så vi lægger ud med fuld plade. Men vi tænker, at den blandt andet kunne være interessant for entreprenører, landmænd, hestefolket og godsejere«, lød det.
Som tilforn kommer der en kort og lang version med de klassiske betegnelser Defender 90 og Defender 110. Senere vil man se en 130’er, en form for safari-udgave. Den korte 90’er kommer med enten traditionelle fjedre eller luftaffjedring, mens 110’eren kun fås med det sidste. Alle kan trække 3.500 kilo.
Interessant for gulpladefolket, som nok vil tegne sig for en pæn del af salget, bliver det, at den som forgængeren fås med tre siddepladser foran.
200 til 400 hk
Motormæssigt er der fire muligheder, alle rene Land Rover varer. Der er to to-liters diesel med 200 eller 240 hk. Og to benzinere, nemlig en to-liters med 300 hk og en 3,0 med 400 hk. Alle har permanent firehjulstræk og ottetrins automatgear. Udstyrsmæssigt bliver der tale om fire udgaver, S, SE, HSE og den overdrevent luksuriøse X.
Sidst på året kommer den nye Land Rover Defender som ventet i en plug-in hybrid version.
De nye Defender bygges på Land Rovers fabrik i Slovakiet sammen med Discovery 5.
Sidste år afsatte man 370 Land Rover modeller af alle slags på det danske marked, de 230 til erhvervskunder.
Relaterede artikler
Kommentarer