Analyse: Kubota stormer frem i Europa
Japansk kæmpekoncern solgte flere landbrugstraktorer i Europa i 2016 end adskillige kendte mærker og sigter mod ti procent markedsandel.

Tirsdag kunne du læse om japanske Kubotas tre selvkørende maskiner: En traktor med harve, en traktor med en risplantemaskine og en mejetærsker. Relativt små maskiner, men så også uden den absolut dyreste komponent ombord: Maskinføreren.

Kubota, der har købt hårdt op på redskabssiden med Kverneland og Great Plains og etableret traktorproduktion i Frankrig af sine europæisk inspirerede stortraktorer, er absolut et firma, også danske landmænd skal holde øje, selv om klimaet endnu ikke tillader risdyrkning.

Kubota storsælger allerede på en række europæiske markeder, viser en opgørelse, som det hollandske landbrugsteknikmagasin Trekker har lavet af traktorsalget i 21 europæiske lande.

Gik 25 procent frem

I 2016 snuppede Kubota med 8.775 solgte traktorer faktisk en femteplads på det europæiske landbrugstraktormarked, kun slået af John Deere (24.195 traktorer), New Holland (20.679 traktorer), Fendt (11.946 traktorer) og Case IH/Steyr (10.063 traktorer).

Det skal ses ift. et samlet salg på godt 140.000 landbrugstraktorer i 2016.

Dog kendes de britiske tal af internt britiske konkurrencehensyn kun for 2015, men her havde Kubota en fremgang fra året før på ca. 25 procent og snuppede også en femteplads i det samlede salg med 810 traktorer.

Den fremgang svarer meget godt til den generelle tendens for Kubota i Europa.

Kubota har tidligere i år meldt ud, at målet er at nå en europæisk markedsandel på 10 procent inden for fem år.

Klarer sig okay i test

I en række test udført af større europæiske landbrugsteknikmagasiner i de senere år klarer Kubota sig generelt glimrende og får ros for en række brugervenlige finesser.

I en direkte sammenligning med de fleste veletablerede landbrugsmærker falder Kubota dog ofte igennem på brugerkomfort og high end-løsninger, mens finish og driftssikkerhed generelt vurderes til at være på velkendt europæisk niveau.

Men japanerne forlanger så kun også kun godt det halve for deres traktorer i sammenlignelige effektklasser, og det tæller altså, når en europæisk mælkeproducent mangler en ny traktor og synes, at en million kroner er lige i overkanten for 125 heste, et luftaffjedret sæde og en frontlæsser.

Kun svag i Skandinavien

Dermed lægger Kubota pænt foran etablerede mærker som Massey Ferguson, Deutz-Fahr, Valtra og Claas trods ganske få års tilstedeværelse på det egentlige landbrugsmarked. Reelt har Kubota kun været på det europæiske traktormarked med en selvstændig agro-fokuseret udviklings- og salgsorganisation siden 2014.

En granskning af Trekkers tal viser desuden, at Kubota i modsætning til alle andre mærker sælger næsten lige godt i alle lande med en markedsandel på syv-ti procent - også i lande med veletablerede ’egne’ mærker som Tyskland med Fendt og Deutz-Fahr.

Dog skiller Skandinavien sig ud med en markedsandel på sølle 1,5 procent.

Men med den tidligere John Deere-importør Nellemanns overtagelse af Kubota-forhandleren Svenningsen vil der uden tvivl komme øget landbrugsfokus på Kubota med en særdels agro-erfaren ejer af den skandinaviske forhandling.

Med Kverneland-ejerskabet har Kubota allerede en fod indenfor i rigtig mange skandinaviske maskinhuse.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.