Anmeldelse: Ny Bukh-bog er et fantastisk værk

Traktormagasinet TraktorTechs Classic-skribent Jens Jørgen Pedersen er meget begejstret for ny bog om den danske motor- og traktorproducent Bukh.

Forfatter Ivan Laursen har gjort et udsædvanligt godt og præcist stykke arbejde vedrørende at samle data og fotos sammen om Bukh & Gry og senere Bukh-produkterne, lige fra virksomhedens start i Hørve i 1904 og til bygninger og resterende inventar i Kalundborg blev afhændet i 1995.

Bogen er rigt illustreret med fotos af både produkter og fabrikkens produktionsfaciliteter, og der findes en fin samling af dataark tilhørende de producerede produkter. Derudover findes der også afsnit, som beskriver uddannelsesforløbet som håndværker og øvrige aktiviteter for virksomhedens ansatte.

Når man først har læst bogen minutiøst, har man efterfølgende et fantastisk opslagsværk om virksomhedens produkter, der i en lang periode havde en stor betydning for mekaniseringen af dansk landbrug op igennem den nyere historie.

Fra vindmøller til traktorer

Ud over vindmøller, en enkelt bil og stationærmotorer i begyndelsen blev den første kompressorløse dieselmotor introduceret i 1910, og der blev så vidt vides også eksperimenteret med direkte dieselindsprøjtning i 1928.

Motorer til skibe var også et marked, der var fokus på hos Motorfabrikken Bukh A/S, som virksomheden hed fra 1922.

I 1929 blev Bukh i øvrigt helt overtaget af A.P. Møller. Der blev fremstillet motorer helt op til 900 hk med op til otte cylindre, hvoraf nogle var bygget på licens. Motor nr. 10.000 blev produceret allerede i 1952. Under Anden Verdenskrig var gasgeneratorer til forbrændingsmotorer et udmærket forretningsområde.

I 1952 begyndte man at eksperimentere med traktorer med hydraulik og transmissionsdele leveret fra tyske leverandører, og det blev til ca. 11.000 eksemplarer, hvoraf ca. 1.500 blev eksporteret. Mange mindre firmaer, der begyndte at arbejde med entreprenørmaskiner fra slutningen af 1950erne, benyttede Bukh traktorer som basis.

Traktorproduktionen blev Danmarks største, selv om den stoppede i 1968 efter produktion af ca. 1.350 af den gule linje i tre modeltyper.

Herefter var der fokus på en ny motortype kaldet DV serien med en ydelse på 10-60 hk, møntet på lystbåde og senere små redningsfartøjer.

I 1995 overtager Åbenrå Motorfabrik A/S/H. Callesen produktionen af Bukh motorerne.

Faktaboks

Ny bog om Bukh:

  • Titel: Bukh - Motorfabrikken og traktorerne.
  • Skrevet af Ivan Laursen.
  • Udgivet af Samsø Landbrugsmuseum.
  • Pris: 398 kr.
  • Kan bestilles via www.samsolandbrugsmuseum.dk

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.