Bil- og traktorgiganter laver køretøj af flaskepant og brugte dæk

John Deere har hyret hjælp fra Ford til at lave et bæredygtigt koncept-køretøj.

Vi er nok mange for, hvem John Deere og Ford rimer som to ærkerivaler.

Men når traktorgiganten samarbejder med udviklingsfolk hos bilgiganten Ford Motor Company, så er det ikke utænkeligt, at man kan finde samarbejdsflader.

John Deere roser i en pressemeddelelse Ford for sit mangeårige arbejde med at integrere genbrugelige materialer i deres produkter. For at finde ud af, hvordan John Deere i fremtiden selv kan opfinde og bruge lignende komponenter, har John Deere og Ford samarbejdet om at fremstille en såkaldt konceptudgave af golfbilen Gator, hvor man bl.a. har brugt flaskepant, fiskenet, affald fra sojabønner og rørsukker – blandt andet.

Eksempelvis er motorhjelmen lavet af pantflasker. Hos John Deere forklarer senior ingeniør Keith Shanter, at udfordringen ikke var lige til.

- Det var svært fordi, vi skulle arbejde indenfor vores normale produktionsværktøjer, da vi ikke ville investere i nyt værktøj til produktionen af et produkt, som ikke får en plads på markedet, men vi har gjort alt for at finde egnede materialer, som kunne være bæredygtige erstatninger, siger han.

Er alt så bare for sjov og uden værdi? Ifølge John Deere langt fra.

- En komponent som vi nu bruger efter projektet, når vi laver nye Gatorer er et afrimningsspjæld lavet af genanvendte dæk, fortæller Jill Sanchez, direktør for bæredygtighed hos John Deere.

Og hvem er så størst af de to giganter? Med en omsætning på 40 mia. dollar i 2021 var John Deere i sig selv en gigantisk størrelse, men har stadig langt op til Fords niveau, som omsatte for ca. 136 mia. dollar sidste år.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.