Bogballe: Salg til fond sikrede familiens værdier

Det kan ikke undgås, at der komme følelser indover, når man sælger en familievirksomhed, siger Nils Jørn Laursen.

Han er født på den anden siden af vejen. Og som dreng legede han bag fabrikken.

Han har stået på sidelinjen ved to generationsskifter i familien af den virksomhed, hans bedstefar grundlagde. Og som adm. direktør har han stået i spidsen for yderligere to generationsskifter.

Alligevel valgte han sidste år, efter 82 år i familiens eje, at sælge Bogballe A/S til kapitalfonden Erhvervsinvest A/S.

"Der var selvfølgelig mange følelser og dybe overvejelser involveret, før bestyrelsen besluttede at sælge familiens livsværk til kapitalfonden", fortæller adm. direktør Nils Jørn Laursen, Bogballe.

Han husker også tydeligt den vintereftermiddag et halvt år efter salget, hvor han gik ud på marken bag fabrikken og begyndte at sparke til nogle frosne muldvarpeskud, mens han spurgte sig selv: "Hvad er det, du har gjort?"

"Men i den sidste ende var det en et hundrede procent velovervejet og fornuftsbetinget beslutning, vi tog", siger Nils Jørn Laursen.

"En af mine vigtigste roller som direktør og bestyrelsesmedlem er at sikre aktionærernes værdier. Og når jeg i dag ser tilbage på helheden, fortryder jeg ikke et eneste lillebitte sekund", siger han.

Da han selv for 15 år siden var med til at gennemføre et generationsskifte fra 3. til 4. generation i familien Laursen, var det et generationsskifte, der faldt naturligt.

"Men efter det generationsskifte kom vi op på 50 aktionærer, og vi var blevet en ret broget skare med meget forskellige ejerandele, aldre, baggrunde og forventninger", fortæller Nils Jørn Laursen.

Som en amagerhylde

Han sammenligner udviklingen af ejerkredsen med en amagerhylde, hvor Bogballes grundlægger Anders Peder Laursen stod på den øverste hylde og de næste tre generationer står på de tre hylder nedenunder.

"De 50 aktionærer fra 3. og 4. generation, havde naturligt nok ikke den samme veneration for familievirksomheden, som 2. generation havde. Det var også med til, at vi valgte at sælge", siger Nils Jørn Laursen.

"Samtidig havde ikke nogen klar i familien, der både havde uddannelsen, interessen og alderen til at tage over efter mig. I dag er det ikke nok, at man er en dygtig smed, når man skal styre et højhastighedstog som Bogballe, med en meget høj teknologigrad", siger Nils Jørn Laursen.

Den aften, aktionærerne blev informeret om handlen ved et møde på fabrikken, var ikke mange utilfredse miner. Alle aktionærer fik udleveret en konvolut med deres navn på. I konvolutten lå et brev, hvor der stod, hvor meget deres aktieandel var værd ved handlen.

"Nogle af de ældste aktionærer fældede en tåre. Men de fleste kunne sagtens forstå baggrunden", fortæller Nils Jørn Laursen.

Nils Jørn Laursen er indlægsholder på dette års vækstkonference, Vækst'18, der afholdes 28. september på Bygholm Landbrugsskole.

Faktaboks

Bogballe A/S

  • Grundlagt 1934 af Anders Peder Laursen
  • Startede med at fremstille udstyr til æg- og hønseproduktion 
  • Første gødningsspreder blev fremstillet i 1950. I dag 
produceres helt overvejende mineralgødningsspredere.
  • Erhvervsinvest A/S købte i 2017 næsten alle aktierne 
Adm. direktør Nils Jørn Laursen er fortsat medejer
  • Eksport til 95 lande. 60 ansatte

 

Vækst'18

Konferencen Vækst’18 er et unikt forum, hvor ledere og chefer fra hele fødevareklyngen mødes, netværker på tværs af sædvanlige grænser og bliver præsenteret for de nyeste trends.

 

Dagen byder på de fremmeste oplægsholdere med visionære bud på fremtiden og giver samtidig deltagerne håndfaste, brugbare input til deres daglige ledelse af virksomheder, institutioner og landbrug.

Konferencen afholdes af Landbrugsmedierne og Yara og finder sted 28. september på Bygholm Landbrugsskole.

Læs mere på vaekst.nu

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.