Borgmester: Brug for nye broer til landbrugsmaskiner

14 større broer skal nu renoveres landet over. Spild af penge at sminke utidssvarende anlæg, mener borgmester.

14 af Danmarks større broer vil i de kommende måneder få besøg af anlægsarbejdere, der skal udbedre skader på deres skrantende asfalt og betonskeletter.

Samlet er der afsat 140 millioner kroner til Vejdirektoratets store "forårsoffensiv", der strækker sig fra Storstrømsbroen i syd til Aggersundbroen i nord.

Der er ifølge projektchef Iben Maag i Vejdirektoratet god økonomi i at give broerne et ansigtsløft og dermed forlænge deres levetid.

- Velfungerende broer spiller en vigtig rolle, både når mange danskeres hverdag skal hænge sammen, og når erhvervslivets gods skal transporteres effektivt fra A til B, siger hun.

Netop hensynet til den arbejdsmarkedsrelaterede trafik har ifølge Iben Maag spillet ind i beslutningen om at gennemføre reparationerne i løbet af sommeren.

- Vi kan ikke helt undgå at komme til at genere trafikken, men vi forsøger at lægge vores arbejde i de perioder, hvor der er færrest bilister på vejene, siger hun.

Borgmester kritiserer

I Vesthimmerland Kommune, hvor Aggersundbroen forbinder kommunens nordlige og sydlige del over Limfjorden, er borgmester Knud Kristensen (K) ikke imponeret af planerne.

Kommunen fik sidste år udskudt renoveringen af Aggersundbroen, fordi den faldt sammen med høstperioden, hvor kommunens landmænd er afhængige af at kunne bruge broen.

- Nu ligger renoveringsperioden bedre, men grundlæggende er det en fatal fejl at bekoste så meget som en 25-øre mere på Aggersundbroen, som er utidssvarende i forhold til erhvervene i området, siger borgmesteren.

Udviklingen i de senere år er ifølge Knud Kristensen nemlig gået i retning af færre større landbrug, der strækker sig på begge sider af fjorden, og som har svært ved at krydse broen med deres stadigt større landbrugsmaskiner.

- Og dertil skal lægges, at bropillerne blokerer for gennemstrømningen og giver oversvømmelser, når store mængder vand presses op i Limfjorden, så jeg mener, at man bør bygge en helt ny bro, siger Knud Kristensen.

/ritzau/

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.