Branchedirektør genkender ikke kæmpe-rabatter

Kæmpe rabatter på maskiner er taget ud af en kontekst, lyder meldingen fra Dansk Maskinhandlerforenings direktør.

Maskinhandlerne går nu ind i debatten om store rabatter på det danske marked for landbrugsmaskiner.

Her på landbrugsavisen.dk og i LandbrugsAvisen skrev vi for nylig, at hver femte læser i en undersøgelse har noteret sig rabatter på over 30 pct. på nye landbrugsmaskiner. Maskinkonsulent Christian Rabølle sagde i den forbindelse, at han var bekendt med rabatter på op til 40 pct., og at man ikke skal handle ny traktor med en rabat under 30 pct. af listeprisen.  

Direktør Klaus Nissen, Dansk Maskinhandlerforening kalder billedet for taget ud af konteksten.

”Jeg synes, at det er useriøst at sige, at man kan få 30-40 pct. af listepriserne. Det er ikke et billede, jeg kan genkende. Jeg tror, at det er taget ud af kontekst og et udtryk for at en konsulent skal sælge billetter. Den vigtige pris er bytteprisen. Hvordan tallene bliver jongleret rundt er ikke så vigtigt, det vigtige er, hvad bytteprisen ender på for landmanden. Og her er der altså ikke tale om så store rabatter”, siger han.

Synes du, at systemet er gennemsigtigt?

”Du kan ikke gå ind til en maskinhandler og hive en traktor ned fra hylden og få 30 og 40 pct. Det handles jo ofte med en eller flere brugte traktor eller redskaber. Jeg synes ikke, at systemet er tåbeligt skruet sammen, og landmanden kender systemet udmærket. Jeg reagerer på, at man til enhver en tid kan få 30 til 40 rabat. Der har lige været en B2B-handel, hvor nogle store aktører er gået sammen, men det kan du ikke bare lige gå ind og overføre”, siger han.

Rabølle: Stadig svært at gennemskue

Forelagt kritikken holder Christian Rabølle, Vkst fast i, at der sker handler på det omtalte niveau.
”Det ser vi jo også meget godt illustreret af de annoncekampagner, som man jævnligt ser i landbrugsmedierne, hvor du kan få en 200 hk traktor til omkring 600.000 kr., hvilket svarer meget godt til de rabatter, vi ser i forhold til listepriserne”, siger han. 

Christian Rabølle er også fortsat uenig i, at systemet er skruet rigtigt sammen. 
”Jeg giver ham ret i, at bytteprisen er den vigtige pris i det her. Men systemet med de her store rabatter efterlader landmanden tilbage i en situation, hvor det er svært at gennemskue, om han får den rigtige pris. Det er lettere jo mere, vi har at gøre med reelle priser. Jeg synes i øvrigt, at det er vigtigt, at maskinhandleren også kan overleve i systemet, så landmanden har adgang til den rigtige service og de rigtige montører”, siger han.

En ting er de således enige om. Der skal også være plads til maskinhandleren i handlen. Klaus Nissen, Dansk Maskinhandlerforening køber dog ikke argumentet om rabatkampagnerne. 
”Du kan jo ikke generalisere ud fra enkeltstående rabatkampagner”, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.