Britisk spaderulleharve arbejder helt øverligt
Den danske importør Ølgod Maskinforretning i gang med at udbrede kendskabet til den britiske Claydon Terrastar spaderulleharve.

I Danmark er den britiske producent Claydon mest kendt for såmaskiner til direkte såning, men firmaet producerer også andre redskaber, der alle tager udgangspunkt i Claydons koncept om at forstyrre jorden mindst muligt.

Netop nu er den danske importør Ølgod Maskinforretning i gang med en række markdemonstrationer for at udbrede kendskabet til Claydon TerraStar, der er en spaderulleharve, hvor to skråtstillede aksler med 68 tætsiddende spidse vinger arbejder i markens allerøverste lag. Den kan eksempelvis arbejde i stub og opblande halm- og stubrester med jorden, rive græsmarker op inden omlægning, bekæmpe snegle i efteråret, hjælpe til med at genskabe en drænende effekt i sammenkørt jord eller opblande husdyrgødning og stub. Under alle omstændigheder arbejder den udelukkende i de øverste centimeter - det sørger bærehjulene for.

»De roterende knive skærer små lommer i jorden, men holder samtidig jordoverfladen intakt, så den kan bære de efterfølgende maskiner«, forklarer Steen Olesen fra Ølgod Maskinforretning.

Ny Claydon med lavere vægt og lavere prisMaskiner Mandag 11. november 2019 · 17:05

Når Claydon TerraStar arbejder i stubmark, arbejder den typisk dybere end en strigle, men ikke så dybt som konventionelle harver. Den opblander stub og halmrester med de øverste centimeter jord og efterlader ukrudtsplanter ovenpå jorden til udtørring.

Den bedste bearbejdning af plantevækst og stub fås ifølge Steen Olesen ved en hastighed på 15 kilometer i timen. Ved denne hastighed kan der bearbejdes cirka ni hektar pr. time med en 150 hestekræfters traktor som drivkraft.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.