Claas har gjort bøgerne op: Holder skansen pånær på bundlinjen

Den kendte maskinproducent solgte for 29 mia. kr., men indtjeningen tog et stort dyk i sidste sæson.

Historien om Claas 2019-regnskab er historien om et år, hvor den store tyske maskinproducent har holdt skansen på en lang række punkter.

Koncernsalget endte igen på 29 mia. kr., med en lille marginal på 10 mio. euro i opadgående retning.

Der er stadig over 11.000 medarbejdere, der hopper i tøjet og arbejder for Claas hver dag. Faktisk er de nu 11.448 mod 11.132 året før.

Udviklingsbudgettet steg til rekordniveauet 1.823 mio. kr.

Men der er også et men, selvom 2019 nok bliver året, som i Claas-historien mest vil være kendt for introduktionen af en helt ny generation af virksomhedens mest kendte produkt, Lexion-mejetærskerne.

Indtjeningen faldt fra ca. 1.687 mio. kr.  året før til ca. 1.014 mio. kr. før skat.  

Hos Claas kommenteres faldet som forventet i et år med stigende negative markedsvilkår.

”På trods af det forventede fald i vores indtjening har vi holdt virksomheden på rette kurs og systematisk investeret i yderligere digitalisering og udvidelses af vores markedspositioner”, lyder det fra adm. direktør Thomas Böck i en kommentar.

I sit outlook for et år siden forventede Claas i øvrigt en lidt stigende omsætning og et stabilt resultat med det forbehold, at globale handelsbarrierer i stigende grad gør livet usikkert, når man handler og producerer maskiner som Claas.

Det oplyses i år, at det tyske marked blev negativt ramt pga. vejrsituationen, mens der har været et signifikant forbedret salg i Frankrig og bedre tider i flere vesteuropæiske lande, mens udviklingen har været stabil i Østeuropa.

I 2020 forventer Claas – med en lille helgardering – at salget vil stige en smule og bundlinjen vil holde sig stabil, men udelukker samtidig heller ikke, at virksomheden kan blive ramt af nye handelsbarrierer og stigende økonomisk afmatning.    

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.