- CNH og John Deere efterlader masser af plads til os

Eksporten fra den danske agroindustri vokser igen, og nu hæver branchen barren for sin spilleplads i en verden, hvor de store spillere ellers konsoliderer branchen.

I en verden, hvor store maskinproducenter løbende køber op og finder nye produktområder for at dække stort set alle behov hos kunderne, er de danske producenter alligevel ikke bange for, at det presser de danske producenter ud.

Faktisk sætter Dansk Agroindustris direktør Claus Hermansen nu ord på en ambition om, at de danske virksomheder i industrien skal vokse sig endnu større end i dag på eksportmarkederne, hvor langt størstedelen af omsætningen i forvejen hentes.

- Ambitionen er, at vi inden for en overskuelig periode kommer til at udgøre ti procent af eksporten af fødevareklyngen. Og det er, selv om den sætter rekord år for år, så det bliver sværere og sværere at nå. Senest var den samlede fødevareklynge 170 milliarder kroner, og vi lå på en 14,7 milliarder kroner, men jeg tror ikke, at det er urealistisk, siger han.

Vokser med milliard

Flere år i træk er det da også gået i den rigtige retning.

Alene eksporten af markredskaber er steget med næsten 950 milliarder kroner til et nyt niveau på 7,3 milliarder kroner i 2022, viser en ny analyse fra Dansk Agroindustri.

 

 

De udenlandske investorer ser ellers aktivt mod Danmark for tiden. Svenske Väderstad købte for nylig produktionen af Thyregods radrensere. En italiensk investor har købt Dalbo.

Alligevel tror Claus Hermansen ikke, at store dele af den danske branche bliver opkøbt og udkonkurreret af de større fisk i bassinet.

- Der sker både opkøb den ene og anden vej – ligesom vi også har set det med Samsons opkøb i Frankrig og SKOVs køb af SECCO i Canada. En anden ting er, at når de store internationale virksomheder vil være full linere, giver det plads til smalle nicher. John Deere og CNH rører ikke ved alt. Nicherne giver plads til danske virksomheder. Vi skal klare os ved at lave bedre og mere intelligente produkter end de andre, så man stadig kan eksportere og få en bedre pris, fordi det er godt kram, og det er smartere end konkurrenternes, siger han.

Klimakrav gavner

Claus Hermansen peger på den grønne omstilling som et sted, hvor danske maskiner og løsninger kan høste terræn.

- I de lande, hvor man har samme klimakrav og ambitioner som i Danmark, er man pinedød nødt til at investere i ny teknologi, og der ligger dansk agroindustri godt til det. Og det er i alle segmenter. Det er både med redskaber i marken, robotter i og uden for staldene samt staldudstyr og managementløsninger, siger han.

Dansk Agroindustri tæller i dag cirka 90 medlemsvirksomheder, hvor produktionen spænder vidt fra traditionelle markredskaber som tromler og harver til markrobotter og eksempelvis kornopbevaring og klimaløsninger i stalde.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.