CNH topchef: Vi vil vise mejetærsker med brændselscelle i 2025

Hvis alt går efter planen vil CNH Industrial i 2025 kunne vise den første prototype af en mejetærsker, som drives med en brændselscelle.

Klimaet har stor fokus under Agritechnica, hvor mange udstillere viser nye produkter og visioner for et mere grønt landbrug i fremtiden. Det gælder også på maskinsiden, hvor særligt CNH Industrial rykker mod et mindre klimaaftryk.

Det sker dels via sin salgsklare udgave af T6 Methane Power, der kan køre på gas, dels via en fremtidsvision leveret af Steyr som rummer en ny motor, Cursor X, fra Fiat Powertrain Technologies (FPT).

FPT, der også ejes af CNH, har ligeledes lanceret to ny motorer på Agritechnica. De kan begge køre på bio- natur- og metangas.

Men det stopper ikke der. Hubertus Muhlhauser, præsident og administrerende direktør for CNH Industrial, proklamerede på et pressemøde med FPT under Agritechnica, at han håber på, at CNH kan vise prototypen på en mejetærsker drevet udelukkende af en brændselscelle.

»I 2025 eller måske 2027 er jeg overbevist om, at vi vil kunne vise en brændselscelle-drevet mejetærsker her på Agritechnica. Det er vejen frem for at reducere belastningen på klimaet«, siger Hubertus Muhlhauser.

CNH’s præsident ser teknologien som en vigtig spiller til at levere kræfterne på fremtidens store maskiner. Mindre maskiner er en anden snak.

»Vi vil komme til at se forskellige løsninger afhængig af maskinernes størrelse. Små maskiner vil givetvis godt kunne være batteri-drevne, men det er ikke løsningen for de store maskiner, der skal køre dagen lang«, vurderer han.

I en brændselscelle omdannes brændstof, for eksempel brint eller metan, og luft direkte til elektricitet, varme og vand i en elektrokemisk process. Der sker ingen forbrænding lige som på almindelige motorer, og derfor er teknologien langt mere miljøvenlig - og indtil videre også ganske dyrt samtidig med at man fortsat udvikler indenfor området. I mellemtiden satser CNH så på blandt andet biogas-traktoren, som Hubertus Muhlhauser forventer sig meget af.

»Jeg håber ikke kun, at vi kan sælge hundrede, men tusindvis af modellen allerede næste år. Desværre er vores konkurrenter temmelig konservative på området. Nogle siger sågar at diesel-motoren aldrig vil kunne erstattes. Det mener jeg er fuldstændig forkert«, siger Muhlhauser.

I Landbrugsavisen, der udkommer lørdag, kan du læse mere om Agritechnica-udstillernes syn på klima og miljøet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.