Corona-ramt traktor skulle bare hjem – men vejen til Nordjylland blev en gyser

Valtra får lavet deres største serie på Agcos fabrik i Frankrig. Forrige uge lukkede produktionen, og så gik et kapløb med at få Valtra-traktor til Nordjylland i gang.

Det hele starter for et par uger siden.

Jeg taler i telefon med Valtras national sales manager Arne Spejlborg. Han dribler både vores samtale og andre ting på en gang.  

”Vi har den S-model i Frankrig. Den skal bare hjem nu”, lyder beskeden.

Han kommunikerer samtidig med et transport- og logistikfirma. Det gælder en traktor fra Agcos fabrik i Frankrig, hvor Valtra producerer sin største serie, S-serien.

I de følgende dage snakker vi sammen. Beskeden er, at traktoren er godt undervejs.

”De siger, at der ingen trafik er på vejene op igennem Tyskland. Det er bare at køre. Jeg sender nogle billeder, når den er fremme”.

Alt godt.

Torsdag i sidste uge stod så en helt ny Valtra S-model leveret hos AgroTek i Hobro.

Medejer Ole Grøn er umiddelbart tilfreds. Så er der lige tid til den sidste klargøring, inden den skal ud til kunden, Frandsbjerg, der har købt traktoren som en del af en større flådehandel.

Traktoren skal leveres mandag. Tirsdag skal den være trækdyr for et seks meter såsæt. En opgave den bare skal være klar til.

”Torsdag eftermiddag havde vi armene i vejret. Den var hjemme. Da jeg går op i førerhuset, står der på et skilt, at det er en traktor, der skal leveres i Rumænien”, fortæller Ole Grøn.

På det tolv-cifrede stelnummer var der et ciffer til forskel på den bestilte traktor. Chaufføren havde taget det nummer, som han havde fået besked på, men der var altså sket en fejl.

Imens var corona-krisen kun blevet værre. I Europa meldes der nu om flere nedlukkede fabrikker i traktor-industrien - og industrien generelt- og en stigende presset fragt-sektor.

Til gengæld var logistikfirmaet ikke sene til at tage den på sin kappe.

”De handlede rigtig professionelt, og satte hurtigt transporten af den rigtige traktor i værk”, fortæller Arne Spejlborg.

Ingen turde dog lade nok en transport gå over motorvejene igennem Tyskland over weekenden, hvis der pludselig ville blive lukket ned for transport.

”Vi får garanti for, at den er i Danmark søndag”, fortæller Ole Grøn.

Løsningen bliver søvejen.

”De sejler den så fra Belgien til havnen Esbjerg. Vi orienterede kunden om, hvordan situationen var, og han fortæller, at det er fint at få traktoren mandag.  Kunden kan godt se, at det ikke kunne være forhindret. Vi kunne mærke, at den traktor blev fulgt hele vejen af firmaet”, siger Ole Grøn, der – lettet – kan konstatere, at den helt rigtige traktormodel, med de fra Danmark bestilte specifikationer, ankommer til Hobro mandag morgen kl. syv og senere kan leveres sidst på dagen.

”Tirsdag ved middagstid kom Lemken og skulle sætte såmaskinen i gang, så jeg var personligt selv ude og med til at sætte traktoren i gang tirsdag formiddag. Der var en klar deadline, og vi nåede det”, lyder det fra forhandleren efter nogle, lidt for, spændende dage.

 


Se dogme-video fra traktorens lykkelige start i den jyske muld.

 

Dele kommer frem – men du skal være mere tålmodighed

I mandags lukkede Valtra også for produktionen af øvrige serier fra den store fabrik i Finland i en midlertidig periode.

Der er simpelthen for store udfordringer med at få alle komponenter og dele fra underleverandører til, at produktionen kan køre ordentlig.

Hos AgroTek og Valtra i Danmark har de lagertraktorer klar, hvis der strander nogle leverancer i de kommende uger og måneder.

I øjeblikket kommer reservedelene også frem. På udvalgte dele kræver det lidt mere tålmodighed.

”Vi kan mærke, at nogle meget tunge reservedele kan være en udfordring at få frem hurtigt nok. Der er nogle specielle dele, som tager længere tid. Almindelige reservedele kører fornuftigt nok. Men den dag hylderne er tomme, så får man en rigtig stor udfordring. Heldigvis er kunderne mere forstående lige nu. Normalt kan det ikke gå hurtigt nok, men folk forstår godt, at ting tager tid på grund af corona-krise”, siger Ole Grøn.

Han synes ikke, at markedet er stoppet helt op på grund af krisen.

”Jeg har lige solgt en spritny traktor til lige knap en mil for ti minutter siden. Der skal sås og harves. Der er vi heldige nok, at vi ikke bliver ramt af krisen på den måde som andre erhverv. Der bliver slagtet grise og malker køer hver dag. Landmændene har stadig gode afregningspriser”, siger han.

Arne Spejlborg vurderer, at markedet står i en naturlig venteposition, mens kunderne er meget travle i marken.

”Der er ikke nu unaturligt lige nu i markedet. Den her årstid lige nu, så bliver der bare hamret igennem ude i markedet, og så er der lidt stille, når landmændene har højsæson i marken.  Alt er ikke lyserødt og fantastisk. Folk vil forståeligt nok gerne lige se, hvor vi lander henne. Men for en gangs skyld, så står vi lige nu i et segment, der ikke står først for. Kommer der snart gang i hjulene igen, så kommer vi nogenlunde igennem det her. Det største problem bliver, at det kan blive svært at matche efterspørgslen, hvis fabrikkerne er lukket i en lang periode”, siger han.   

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.