Danish Agros maskindivision tager kæmpe hop
Omsætningen for maskiner steg i 2017 med over 900 mio. kr., og der er udsigt til endnu mere i 2018.

Maskinhandlen pynter i den grad på Danish Agros nyeste årsregnskab, og omsætningen i maskinforretningen tager et kæmpe hop fra 1,7 mia. kr. til 2,6 mia. kr. Til trods for massive investeringer ender driftsresultatet også med et plus på 41 mio. kr.

»Vi har rykket os meget kraftigt inden for maskinhandel og kommer ud med positiv drift, selvom der har været store éngangsudgifter. I Sverige startede vi godt og vel fra bar mark for 18 måneder siden, og nu har vi 12 afdelinger. Det er vi ganske godt tilfredse med«, siger Henning Haahr, koncernchef i Danish Agro.

Selvom der ikke var planer om større opkøb inden for maskinbranchen i løbet af 2017, endte Danish Agro alligevel med at købe distributionsselskabet LMB Danmark A/S og seks forhandlere i Danmark.

»Vi regnede ikke med at gå forhandlervejen så hurtigt i Danmark. Men forhandlerne mente selv, at timingen var rigtig, og det var vi enige i«.

Skal have vokseværk

Målet for maskindivisionen er et resultat før skat på to pct. af omsætningen. Med udsigt til, at maskinsalget inden for få år forventes at krydse fire mia. kr., vil det i grove træk kunne kaste 80 mio. kr. på bundlinjen før skat.

»På maskiner er vi nummer fem i EU målt på størrelse, og vi kan godt se os ind i at være nummer tre. Allerede i 2018 stiger vores omsætning en del, og når vi udnytter vores optioner i Baltikum, ligger vi meget tæt på nummer tre. Vi har kræfterne og størrelsen til at være med der, og det har hele tiden været målet at få en vis størrelse og pondus, der gør, at vi kan få gode konditioner og gode priser til landmanden«.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.