Danmark har fået en ny producent af gyllevogne

Gøma har fra i dag taget springet og er nu selvstændig producent af gyllevogne. Det sker med to modeller på 18 og 25 kubikmeters tank. Harsø Maskiner skal levere slangebom.

Danske Gøma har gjort noget, der ikke er set længe i dansk landbrugshistorie. Virksomheden med hovedsæde i Viborg har startet produktionen af sin egen gyllevogn. Et projekt, der startede, da virksomheden blev opsagt som forhandler af Samsons vogne og redskaber inden for selv samme kategori.

I dag pr. 1. november står der ikke længere Samson på gyllevognene, men i stedet Gøma, og netop nu er man ved at lægge sidste hånd på det første eksemplar, der i løbet af dagen ruller mod Tyskland til den forestående Agritechnica-udstilling. Her får vognen officiel verdenspremiere 12. november.

Karsten Kammer, salgschef og medejer af Gøma, erkender, at projektet er stort og kostbart, men:

»Det er en proces, vi skal igennem. Vi kan enten vælge at afvikle eller udvikle. Vi vælger det sidste, fordi vi gennem så mange år i branchen har opbygget en stor viden på området.«

18 vogne til start næste forår

Gøma lancerer to udgaver: En 18 kubikmeters vogn med bogie-aksel og en større triple-akslet udgave på 25 kubikmeter. Begge tiltænkt maskinstationer i Sverige og Danmark.

»Vi har 18 vogne klar til foråret 2018, og den mindste model vil hovedsageligt gå til Sverige, hvor man pr. tradition har lidt mindre vogne«, fortæller Karsten Kammer.

Begge vogne kan udstyres med en 10 tommer kran, der fremstilles hos Gøma. Ekstraudstyret tæller også udskydelige aksler, hjultræk og Gømas monterede fronttank, der er i stand til at tage tre kubikmeter mere med pr. omgang.

Kan overstyre hjul under kørslen

Selve vognen ligner en traditionel gyllevogn, men den har flere detaljer, der skal gøre livet lidt lettere for chaufføren.

»Vi har for eksempel arbejdet meget med at øge vinklen på de styrbare aksler, og så kan vi også overstyre hjulene fra terminalen. Det er en fordel, når man kører på sidehæld eller gerne vil overstyre, når man svinger ind i et spor«, uddyber Karsten Kammer.

Piloterne på kommende GG-gyllevogne skal betjene grejet via en 12 tommer touch-terminal, der samtidig har fysiske trykknapper og et scrollhjul. De mest gængse funktioner bliver placeret i et joystick, hvor knapperne har forskellige funktioner alt afhængig af, om man kører i marken, på vejen eller er ved at læsse hjemme ved tanken.

Dansk leverandør af bomme

Redskaberne til de nye vogne kommer dels fra Gøma, dels fra Duport og Bomech. Og så står Harsø for at levere slangebommene, hvoraf særligt en af dem er speciel.

»Vi har formået at lave en bom, som er 36 meter, men som trods arbejdsbredden kan sidde på en 25 kubikmeter gyllevogn. Det kan lade sig gøre, fordi vi har lavet et ekstra knækled på bommen, hvilket gør den så kort, så den ikke rammer traktorens kabine«, forklarer bommens ophavsmand Harry Højvang, indehaver af Harsø Maskiner.

Ifølge Karsten Kammer bliver GG 25 gyllevognen den eneste på markedet, der kan udstyres med en 36 meter bom.

»Trods det kan vi stadig holde os på 3,3 meters transportbredde«, fremhæver karsten Kammer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.