Danmarks største maskinhandler: Redskaber redder lidt af dårligt mejetærsker-år
Danish Agro Machinery mærker følgerne af dyk på mejetærskersalget på 30 pct. i hele Nordeuropa. Noget af det tabte hentes hjem på stærkt redskabssalg.

Mejetærskersalget det sidste år blev en dramatisk nedgang for maskinhandlere i Danmark og hele Nordeuropa.

Fra den absolut største maskinhandler i området, Danish Agro Machinery med et veludbygget net af distribution over hele Skandinavien, Finland og Baltikum lyder vurderingen, at salget i hele Nordeuropa faldt med ca. 30 pct. på mejetærskersiden.
Helt så dramatisk har faldet nok ikke været isoleret for Danish Agro Machinery, lyder det fra CEO Jens Skifter, der kan oplyse, at Danish Agro Machinery på tværs af sine markeder har holdt markedsandelen på mejetærskere i den seneste mejetærsker-sæson som året før.

”Vi har forsøgt at følge markedstrenden lidt mindre og udbygge vores markedsposition”, siger han og ser begyndende positive tegn til, at markedet vil rette sig lidt op igen efter, at der har været en høst med pil opad på en række af Danish Agro Machinerys markeder.

Claas-arving: Ingen tvivl om at Danish Agro og Claas er godt matchMaskiner 30. september · 06:30

”I det meste af Nordeuropa har vi set lidt over normalt udbytte og fornuftig kvalitet på høsten. Der er kommet en bedre stemning”, siger han.

Mens mejetærskermarkedet var ramt på tværs af selskabets markeder, så har redskabssalget – bl.a. salget af Lemken og Horsch – omvendt udviklet sig positivt i år for Danish Agro, som sælger Lemken i Danmark, og Lemken og Horsch i Norge og Sverige, og siden 1. august i år også i Finland.

”Der er en kontinuerlig strukturudvikling i landbruget. Det gælder både i Danmark, Sverige, faktisk også i Norge og i Finland. De køber lidt større redskaber og ønsker at udvikle sig. Og så kan vi mærke, at Lemken og Horsch er nogle gode brands at have sammen med Claas”, siger han.

Samlet forventer Danish Agro Machinery, at maskinkoncernens detailsalg for 2019 udvikler sig positivt i 2019.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.