De nye maskiner: Supertærsker, svømmende gyllevogn og traktordesign man ikke lige glemmer

År uden Agritechnica er vel stille på maskinfronten, men se så lige her, hvordan det egentlig gik.

Vi har samlet en perlerække af maskiner fra et 2020, hvor der kom masser af nye spændende maskiner på banen, selvom rammerne omkring lanceringerne langt fra var lette og ideelle… men nyheder og spændende maskiner skortede det ikke på.  

X9: John Deeres nye super-tærsker endelig afsløret

Vi var nok mange, som under Agritechnica i en mørk og regnfuld november for et år siden i Hannover lunede os inde i hallerne ved bl.a. at sparke dæk ved John Deeres nye X9-tærsker.

John Deeres marketing holdt dog pænt igen med detaljerne og siden er der så dryppet mere og mere frem om den nye mejetærsker-model, som sender John Deere klar til kamp mod konkurrenter som Agco’s Ideal, Claas Lexion og CNH’s store rotortærskere. Midt i juni 2020 fik vi så en hel bunke nye detaljer om John Deeres nye tærsker, som gør den til John Deeres store nyhed i 2020, som i øvrigt også bød på en ny topmodel i 7R-serien.   

X9 kommer i to modeller på henholdsvis 639 og 700 hestekræfter ved maksimal effekt inklusiv boost. Kræfterne kommer fra en ny 13,6 liters John Deere PowerTech motor, og John Deere har i den grad skruet op for kapaciteten i den indre del.

I forhold til den nuværende topmodel S790 har X9 45 pct. større tærskeareal, 80 pct. større udskillerareal og 36 pct. større rensearal, og John Deere hævder, at X9 1100 kan høste 45 pct. mere i forhold til S790 - og det vel at mærke samtidig med at reducere brændstofforbruget med 20 pct., ifølge John Deere.

Tærskeværket er 1.720 millimeter bredt og består af to XDS-rotorer på 3,51 meter i længden mod blot en enkelt rotor i S-serien. De fødes af en Dual Separator, der sørger for at dele afgrøden op i to og føde rotorerne i helt op til 270 grader. Selvom X9 har to rotorer, er den udvendige, fysiske størrelse stort set identisk med S700-serien, så den nye mejetærsker udnytter pladsen godt, fremgik det at vores historie fra juni, som du kan læse her:

Endelig: Super-tærsker får op til 700 hestekræfter

Hardi: Fremtidens digitale sprøjte Aeon

Den skabte stor opmærksomhed som en af de markante nyheder på Agritechnica i Hannover forrige år, men i 2020 blev det hele lidt mere konkret. Hardi Aeon, der af producenten er udråbt til fremtidens digitale sprøjte, er videreudviklet og testet, og efter alt at dømme bliver den tilgængelig i 2021.

Hardi Aeon er både tænkt som en overbygning til Commander-serien, men også som en trailersprøjte, der skal leve op til brugernes stigende krav til hurtighed og effektivitet, lige fra overkørslen i marken over betjening og rengøring og til det tidspunkt, hvor den skal bakkes på plads i maskinhuset. Funktioner som fyldning og manøvrering går hurtigere.

Hardi Aeon har Hardis nye SmartCom computerplatform. Visionen er, at man via et samarbejde med telematics-industrien vil kunne konstatere en sprøjtes tekniske tilstand på lang afstand, altså Remote Diagnostics.

Der er planer om to tankstørrelser, nemlig 5.200 og en lidt mindre på 4.200 liter.

Hardi bygger som det første en begrænset serie på 15 styk, som bliver solgt til landmænd i Holland, Danmark og det øvrige Skandinavien. De første af dem kommer ud at køre i foråret 2021, hvorefter produktionen vil gå fuldt og endeligt i gang i september.

Valtra: Den nye G’er drejer som bare pokker

Kort inde i det nye år lancerer vores traktorekspert John Christensen en stor traktortest i TraktorTech og LandbrugsAvisen. Vi kan ikke fortælle så meget om det projekt endnu. Dog fik han under testkørslen sidste år lov til at stifte nærmere bekendtskab med Valtras nye G-serie, inden den landede i Danmark i efteråret.  

I sin første artikel om traktoren bemærkede John Christensen, at traktoren, som lander midt mellem A og N, bider fra sig ved at være en snild kompakt traktor med komforten fra en 300 hestes en af slagsen. Under prøvekørslen lægger han hurtigt mærke til tre ting: Venderadius, udsyn - og ligheden med et andet traktormærke fra Agco-ejede Valtra.

5 detaljer om Valtra G-serien:

Autostyring: Active- og Versu-varianterne kan fås med autostyring.

Krybegear: G-serien kan leveres med krybegear, så traktoren kan køre 120 m/timen.

Olieskift: Der er 600 timer mellem hvert olieskift på motoren.

Frontlæsser: Traktoren rummer en række funktioner til at lette frontlæssearbejde.

Produktion: Serieproduktion startede i september 2020.

Læs mere her:

Valtras nye miniput drejer som bare pokker

 

Land Rover: Helt ny model er stadig en Defender

På bilfronten var 2020 året, hvor den nye Land Rover Defender efter et langt tilløb kom ud i virkeligheden, ventet med spænding blandt entusiaster og antagelig drømmebilen for naturelskere, godsejere og andre, som dog skal være parate til at betale en pæn sum for klenodiet.

Den nye Land Rover Defender generation, der fås i både kort og lang version, ganske som forgængeren og som Hardtop på gule plader og med tiden i en rent eldrevet version er ganske tro mod sit ophav, blot stærkt forfinet.

For LandbrugsAvisens medarbejder bød året på en prøvekørsel af den sekscylindrede 400-hestes benzin-topmodel, som naturligvis er overbevisende, samt den mere almindelige volumenmodel, den 240-hestes diesel, der synes som et sikkert valg, alt taget i betragtning.

Permanent firehjulstræk og automatgear, midterdifferentiale og aktivt låsbart differentiale på bagakslen - hvilket dog er ekstraudstyr - betyder, at Defenderen har den nødvendige hardware.

Der er to benzinvarianter, en firecylindret P300 og en sekscylindret P400 med hybrid-teknologi. De to diesel er D200 og D240. Tallene refererer til hestekræfter.

Læs mere her: Endelig kan Land Rover Defender forsvare sig ude i virkeligheden

New Holland:  1290 HD LoopMaster

Hos New Holland var en ny hybridtærsker, som i New Holland-sprog hedder Cross Over, en af årets store nyheder. Den kan du læse mere om ved at klikke på billedet:

Men i forhold til det danske marked er potentialet for New Holland nok ikke mindre i deres nye storballepressere, som ankom til landet under årets høst, hvor fem eksamplarer kørte ude hos kunderne.

New Holland 1290 High Density, der har en søstermodel fra Case IH, presser baller i dimensionerne 120x90 centimeter, og brugerne har meldt positivt tilbage, også omkring presserens monitor og brugerfladen, hvor det nye design på IntelliView skærmen giver overblik og adgang til den rette information.

Det fremhæves også, at kørslen med presseren er let og kapaciteten stor. Også ved kørsel med store hjulspor og ujævnheder ruller presseren uhindret og blødt efter traktoren. Presseren har hydraulisk undervogn, som også giver plads til en større hjulmontering.

Flere kom med positive tilbagemeldinger om den nye LoopMaster knytter, som betyder, at der ikke efterlades garnrester i naturen eller i foderet. Den benytter nyt bindesystem med to forskellige knuder, som ikke efterlader garnstykker på ballerne.

Se her: HD-pressere fra New Holland pressede 30-40 tons i timen

Traktordesign man ikke lige glemmer

Massey Fergusons nye S-traktor har taget en del spalteplads midt på året, hvor den blev lanceret – og så her på det seneste, hvor første eksemplar rullede ind over landegrænsen. Ude i den store, virtuelle verden høstede den også stor ros lige før jul, hvor den blev kåret til årets traktor i Europa.

Ved første øjekast ser man, at den her traktor ikke bare er et facelift i forhold til forgængeren MF 7700. Én ting er designet, hvor motorblokken meget markant er adskilt fra førerhuset,  en anden er hele betjeningen og layout i kabinen. På 8S er alt stort set samlet i højre armlænskonsol, der også byder på et nyt kørehåndtag med en række funktioner integreret.

Læs mere her:

Traktormærkes vovestykke landet i Danmark

Kuhn selvkørende foderrobot

Kuhn Aura

Udviklingen af selvkørende foderrobotter har taget et markant spring fremad med Kuhns lancering af Kuhn Aura i oktober.

Kuhn er verdens største redskabsprocent, og det har været kendt, at Kuhn siden 2015 har arbejdet på flere selvkørende robotløsninger til både mark og stald, men det franske firma har formået at holde kortene tæt til kroppen.

Foderrobotten er grundlæggende en selvkørende fuldfoderblander, bare i ministørrelse med et blandekar på blot tre kubikmeter med to snegle, og uden førerhus.

Dermed kræver brugen af den ikke grundlæggende ændringer af måden, foderet opbevares på, og det er heller ikke nødvendigt at investere i særligt udtagningsudstyr eller anden hjælpeteknik.

Læs mere om fremtidens foderrobot her: Kuhn klar med selvkørende foderrobot

Her er gyllevognen, der næsten kan svømme

selvkørende gyllevogn

Ny og ny – her gør vi lidt vold på princippet, da den egentlig blev bygget i 2019, men i 2020 blev Jacob Ulv Christensens lille specialbyggede gyllevogn ekstrem værdifuld med meget brede hjul og lave marktryk, da gyllen skulle køres ud under meget våde forhold.  

 

 

Gyllevognen, som er bygget af en ophugget selvkørende gyllevogn og kører ved Tjæreborg syd for Esbjerg, blev egentlig mest bygget for at reducere marktrykket på bløde marker. Men i de ekstreme nedbørsmængder har den vist en helt ny side af sig selv. Den kan køre næsten over alt og det er noget landmænd i Sydjylland kan se værdien af, lød det i vores historier fra marts.

De to store gyllevogne, som Jacob Ulv Christensen også har, blev i den våde periode i marts mest til transport af gylle og som bufferlager for den lille vogn.

Se mere her:

Her er gyllevognen, der næsten kan svømme

Robotternes stortraktor er dansk

Egentlig var det meningen, at Agritechnica 2019 skulle være affyringsrampen for den nye storudgave af den selvkørende robot Robotti, som bekendt er dansk og produceres af AgroIntelli.

Lanceringen blev dog skudt en kendte – og i februar 2020 kunne verdenspressen og gæster fra ind- og udland så se lanceringen i en lade hjemme hos Ole Green i Vestjylland, hvorefter maskinen kom ud i marken.  

 

 

I den nye udgave, 150D, leveres Robotti med to Kubota-motorer med tilsammen 150 hk. Første generation havde små 25 hk at arbejde med, så robotten er altså vokset betragteligt. Der kan stadig bestilles og leveres en lillebror med 75 hk – heraf navnet 75S. En Robotti kan køre op til 10 km/t under arbejdsopgaverne og kan leveres med tre dobbeltvirkende pto-udtag samt et returudtag, og har som en traditionel traktor trepunktsophæng til håndtering af en række forskellige redskaber.

Ambitionerne hos producenten AgroIntelli med direktør og stifter Ole Green i spidsen er store. Robotti skal ud i verden – og derfor er der længe set efter flere penge til start-up-virksomhedens ekspansionsplaner. Efter sommerferien kunne AgroIntelli så bekendtgøre, at der nu skydes et trecifret millonbeløb ind i virksomheden.

Video: Se afsløringen af robotternes nye ”stortraktor”

Læs også historien om  

Trecifret millionbeløb skudt ind i dansk landbrugsrobot

Deutz lukker hul mellem 7 og 9-serier med helt ny 8’er

Deutz-Fahr var også på banen med en af årets mest markante traktornyheder - en helt ny 8-serie, der lægger sig mellem syverne og nierne i Deutz’s traktorunivers. I første omgang bydes der på en enkelt model, 8280 med 287 hk og en velkendt Deutz 6,1 liters motor.

Traktoren er udstyret med egen router og elektronisk simkort således, at den altid er online og dermed tilgængelig for brugersupport, serviceadgang for sin servicepartner, men også for andre traktorer og maskiner. Traktoren byder også på en ny, moderne trinløs transmission, der hævdes ikke at være mulig at fejlbetjene, og består af en planetgearsløsning sammen med en hydrostat, der sikrer, at der altid er optimalt mekanisk træk og mindst muligt hydrostatisk træk.

Se her: Ugens maskine: Deutz-Fahrs udspil i den øvre mellemklasse

Fendts største traktor nogensinde

Vi slutter af med en traktor, som ikke har betrådt dansk ”græs” endnu – men som er vist frem syd for grænsen, hvor vi så den på en sensommerdag. Det som materialiserede sig den dag, var en viderebygning af Agco’s Challenger-traktorer, der nu er blevet til Fendt bæltetraktorer i Europa - og også er blevet en del mere Fendt.

Vi mødte en prototype med navnet 1166, der i rigtig serieproduceret udgave bliver til en topmodel for hele Fendt programmet under navnet 1167 med en ydelse på op til 673 hk fra en 16,2 liters MAN-motor.

Den nye model er cremen på en serie af fire nye bæltetraktorer – og modsat andre Fendt-traktorer bygges den i Jacksonville i USA. Det forhindrer dog ikke, at den nye generation bliver noget mere ’tysk’ med trinløs transmission, velkendt Fendt armlæn og terminal.

1100-serien med bælter starter fra 511 hk med en lidt mindre MAN-motor på de tre mindste modeller.

Mon ikke vi ser mere til den i 2021…

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.