Deere parat med elektrisk trinløs transmission på 8R-serie

eAutoPowr er navnet for John Deeres elektriske, trinløse transmission, som er klar til at gå i produktion. I første omgang på 8R-modeller.

Tilbage i 2019 viste John Deere et nyt transmissionskoncept frem på Agritechnica. Konceptet vandt blandt andet en guldmedalje på udstillingen, men siden da har det været stille med nyt om transmissionen - indtil nu.

Verdens første elektriske af sin slags kalder Deere sin trinløse transmission, som fremover bliver tilgængelig i topmodellen 8R410 samt i 8RX- og 8RT-varianterne.

Med den nye eAutoPowr har John Deere udskiftet samtlige hydrauliske komponenter med en elektrisk løsning. Der vil stort set ikke være noget slid på de to kulfri elmotorer, og drevsystemets holdbarhed overgår de øvrige løsninger, branchen hidtil har set. Det forenkler desuden designet på transmissionen og muliggør en teknisk fjerndiagnosticering i realtid, oplyser John Deere i en pressemeddelese.

Det elektriske drev er designet på en måde, som ikke alene overfører kræfter til hjulene, men også sikrer op til 100 kilowatt elektrisk energi til eksterne redskaber via en 480 V trefaset vekselstrømsgenerator. En første applikation er blevet udviklet af John Deere i samarbejde med Joskin, hvor to elektriske aksler med træk kan drives af energi fra traktoren.

Ifølge John Deere er systemet intelligent, så det for eksempel først slår det elektriske drev på vognen til, når der er hjulslip på traktorens hjul. Og chaufføren kan indstille, hvor meget hjulslip, der må være, inden systemet kobler til.

Fordi transmissionen er uden hydraulik kan man også reducere støjen i kabinen markant, fremhæver John Deere. Hastigheder op til fem kilometer i timen vil samtidig være 100 pct. elektrisk.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.