En af de spændende nyheder, der kan ses på Græsland 22, er Pöttingers nye Jumbo 8450.
Den sætter nye standarder for snittevogne med hele 65 knive i snitterotoren og en teoretisk snittelængde på blot 25 mm. Nyt er også remtransmissionen, som gør, at de ekstra knive ikke koster øget effektbehov eller brændstofforbrug.
- Vi har ventet længe på denne snitlængde, for når vi kommer så langt ned, ’prikker’ vi til de selvkørende finsnittere, og snittevognen bliver interessant for flere pga. både totaløkonomien og foderkvaliteten, siger Lars Andreasen, Pöttingers salgschef i Danmark.
Han ser også nye muligheder for snittevogne, når majsen udfases i biogasproduktion i 2024 og derved ændrer på rentabiliteten i anskaffelsen af en selvkørende finsnitter i de områder, hvor biogasmajsen fylder godt i markplanerne.
Stor variation i salg og udnyttelse
Salget af snittevogne varierer fra land til land og egn til egn, og gevinsten ved at bruge dem frem for et traditionelt maskinstations-setup med en finsnitter og to eller tre frakørselsvogne afhænger af mange faktorer som afstand, græsmængde, rettidseffekt og fodringsstrategi samt mandskabsbehov og den øvrige maskinpark på bedriften.
Men snittevognsgræs er ikke en ydelsesmæssig begræsning, er den økologiske mælkeproducent Thomas Balle Andersen på Langbakgård ved Hobro et godt eksempel på.
Flere gevinster ved snittevogn
På Langbakgård yder de 500 køer 13.500 kg EKM/årsko på en ration, grovfoderandelen består af 13 FE snittevognsgræs, høstet med bedriftens egne to Pöttinger-snittevogne.
For ham ligger gevinsten flere steder: Dels giver det en uafhængighed, dels giver det en fleksibilitet ift. at få weekendvagterne i stalden til at gå op, når markfolkene kan hjælpe til. Sidste men ikke mindst er løsningen konkurrencedygtig:
- Jeg kan se, at vi ligger fint i forhold til, hvad andre betaler for at få passet marken og lavet grovfoder, siger han.
Claas stopper salget
Claas har i forbindelse med nyheden om investeringen af 300 millioner kroner i afdeling for produktion af græs- og grovfoderudstyr i den sydtyske by Bad Salgau meddelt, at firmaet dropper sine Cargos-serie af snittevogne.
Det sker dels for at skabe øget plads til produktion af Orbis-skærebode til de selvkørende finsnittere, dels fordi Claas har oplevet et faldende salg af sine snittevogne og ikke forventer ny fremgang for denne kategori, som ellers står ekstra stærkt i netop det centrale og alpine Europa.
Derfor er vurderingen, at kræfterne og pladsen er bedre brugt på at producere andre maskiner, hvor Claas mærker stigende efterspørgsel, bl.a. Orbis-skærebordene.
Claas lover dog at bakke sin allerede solgte Cargos-snuttevogne op med service og reservedele.
Relaterede artikler
Kommentarer