Den store traktorproducent Agco har nogle klare skillelinjerne mellem deres traktormærker.
Fendt er premium-brandet. Valtra og Massey Ferguson bejler i en anden og bredere klasse med hver deres profil og selvstændige lanceringer af produkter.
Men der er mere og mere overlap på komponentsiden. Koncernen bag, Agco, designer nemlig i stigende grad traktorerne efter såkaldte platform-designs, hvor komponenterne i meget større omfang end for år tilbage kan bruges på alle tre traktormærker uden, at traktormærkerne af den grund er helt ens.
På en markedsdag forleden for analytikere og andre, som følger virksomheden tæt, oplyste Agcos CFO Andrew Beck, at strategien er en af vejene til at få bedre marginer ud af forretningen, selvom markedet for nye traktorer i Agcos hovedmarked, Europa, ikke bevæger sig fremad med store stigningstakster.
”Vores udviklingsfokus har været på at lave større platformsdesign. Kigger vi en eller to generationer tilbage på vores udstyr, så var mængden af ligheder på komponenter på vores Massey-, Valtra- og Fendt-designs ikke så stor. Nu er sammenhængen meget stærkere”, lyder det fra økonomidirektøren.
Bonus er, at der nu kan købes ind hos færre udbydere i større mængder.
”Førhen skulle vi købe ind hos tre forskellige udbydere, og nu kombinerer vi det mere og mere i takt med, at vi lancerer vores platformsdesigns”, siger han.
Agco har i øvrigt også planer om at øge effektiviteten på fabrikkerne, ligesom der ses potentiale i at indkøbe flere dele i det, som kaldes ”best sourching countries” – eksempelvis Kina og lande i Østeuropa med billigere produktionsomkostninger.
Relaterede artikler
Kommentarer