Det er en vild udvikling

Stadig strengere lovkrav har tvunget traktorproducenter til at lave en udvikling, som de nok ellers ikke havde lavet, lyder det fra Valtras salgschef.

Helt vildt.

I 1994 blev Arne Spejlborg udlært som traktor-mekaniker hos Valmet. 25 år senere er han øverste ansvarlig for salget af Valtras traktorer i Danmark.

Undervejs har han set en enorm udvikling, som, mener han, er takket være miljøkravene, der løbende er blevet indfaset siden 1999 i form af de såkaldte Stage-krav.

»Da jeg startede, var motorerne noget med en almindelig pumpe, dyse og et udstødningsrør. Det gode ved miljøkravene har været, at der er sket en fantastisk udvikling. Havde vi ikke haft dem, havde vi nok kørt mere eller mindre med det samme. Producenterne har været tvunget til at nytænke og lave nogle løsninger«, siger han og nævner bl.a., at en motor på en Valtra i dag kan køre op til 600 timer mellem serviceintervallerne, mens det hed 250 timer for 15-20 år siden.

EU-Kommissionen har gjort regningen for sin regulering op i mange mia. euro på tværs af brugere i landbruget, byggebranchen, og hvem som ellers, der har været påvirket af ændringerne.

Arne Spejlborg kalder prisstigningerne for nødvendige.

»Vi bekymrer os alle for miljøet, ikke mindst når det gælder forhold, som spiller ind på vores helbred. Men hver gang man har tvunget ændringer igennem, har det kostet noget. I sidste ende er der kun kunden til at betale«, siger han og nævner, at det seneste trin, stage 5, som alt efter model er introduceret på rigtig mange motortyper i år, hos Valtra resulterer i prisforøgelser på mellem 5.000 til 15.000 kr.

Kommer kunderne af sig selv og siger, at de vil have den mest miljøvenlige?

»Nej, men alligevel kan du godt have nogle, der kommer og siger, at de vil have ud ra sidste nye modelkrav og spørger efter det, da de også tænker, at det øger traktorens værdi den dag, man skal af med den«, siger han.

 

Motor snakker bedre

Ifølge Arne Spejlborg er traktorerne også blevet markant bedre, hvad angår brændstofforbrug.

»Motor, transmission, viscose-vinge, air-con m.m. taler langt bedre sammen i dag. Når der ikke er brug for at køle, er kølevingen ikke i indgreb. Når vi kører med en powershift eller variabel transmission på vejen, kører vi med lavere omdrejninger. Det er mange små greb, der har flyttet rigtig meget«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.