Diesel skiftet ud med strøm på nye minilæssere

MultiOne og Schäffer viste el-drevne læssemaskiner på Agromek.

El-drift af landbrugsmaskiner tager næppe livet af dieselmotoren foreløbig. Men de grønne maskiner dukker så småt op hist og pist. Ikke mindst på Agromek hvor vi tog temperaturen på to modeller, der havde fundet vej til Messecenter Herning.

EZ er betegnelsen for MultiOnes svar på en el-drevet minilæsser. Maskinen har to el-motorer på i alt 8,5 kilowatt, der driver henholdsvis fremdrift og arbejdshydraulik. I motorrummet er der fyldt op med en batteripakke i stedet for den traditionelle diesel-variant.

»EZ står for Emissions Zero. Men bortset fra de to bogstaver ligner EZ og vores traditionelle 7-serie, som maskinen er bygget op over, hinanden. Vægten er heller ikke ændret,« fortæller Martin Hansen, servicetekniker hos HCP, den danske importør.

Han vurderer, at maskinen kan køre 4,5 til 5,0 timer på en opladning ved normal drift. En opladning tager otte timer.

Stort og lille batteri

Schäffer har med 23E også en el-drevet læssemaskine på programmet. Den yder i alt 13,5 kilowatt og er ændret i forhold til en model med traditionel dieselmotor.

»Schäffer har monteret en el-motor på bagakslen til at drive de bagerste hjul. Foran er der stadig kardan-træk. Den hydrauliske pumpe, som yder 42 liter i minuttet er også ændret, så den passer bedre til el-drift«, fortæller Niels Erik Larsen, teknisk supportchef hos Helms TMT, der importerer Schäffer.

»23E fås med både en lille og stor batteripakke. Med den store batteripakke har maskinen en arbejdstid på omkring 7,5 time,« tilføjer han.

Også Avant tilbyder en minilæsser drevet af strøm.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.