Dispensation sikret før høst: Ærtehøsterne kommer alligevel på vejen

Det var højst usikkert, at ærtehøsterne fik lov til at køre på vejen i år. Men stort arbejde har flyttet tingene, lyder det fra flere parter.

Egentlig så det ud til, at de store ærtehøstere ikke længere fik lov til at køre på danske veje.

Det oplyser en lang række samarbejdsparter i og omkring landbruget i en pressemeddelelse.

Tingene har for dog ændret sig efter, at der tidligere blev året fremlagt en stor rapport om store landbrugsmaskiners påvirkning af små veje.

Dispensationen og de underliggende toner vækker naturligt glæde hos flere af deltagerne i arbejdet med rapporten.

”Fra DM&E’s side sætter vi stor pris på det brede samarbejde om rapporten, der har sikret uvildigheden. Vi hæfter os bl.a. ved delkonklusionen om, at det belaster vejene mere at transportere landbrugskøretøjerne med gummibælter på blokvogn, end at lade dem køre selv, og vi mener dette bør være grundlag for en lovændring”, siger Henning Sjørslev Lyngvig, der er chefkonsulent i Danske Maskinstationer og Entreprenører, i en pressemeddelelse.

I forbindelse med rapporten blev der sidste år foretaget en række forsøg, hvor køretøjernes påvirkning af vejene blev nærmere undersøgt.

Ifølge parterne er der efter rapportens tilblivelse fortsat dialog mellem brancherne i erhvervet og myndighederne om at få moderniseret og stabiliseret rammerne omkring færdsel med landbrugsmaskiner på gummibælter.

”Fra Danske Sukkerroedyrkeres side har vi lagt mange kræfter i at dette praktiske forsøg skulle lykkes. Jeg glæder mig over, at den gode rapport har bidraget til at ærtehøsten er sikret for i år, og det er min klare forhåbning og forventning, at rapporten medvirker til at give nogle mere tidssvarende forhold for landbrugsmaskinerne generelt også på den lange bane”, siger Knud Erik Clausen fra Danske Sukkerroedyrkere.

Sukkerroedyrkerne og maskinstationerne står langt fra alene i arbejdet, hvor Dansk Agroindustri, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Kartofler, Landbrug & Fødevarer og SEGES også arbejder tæt sammen om at få regler, der kommer erhvervet bedre i møde. Dialogen her sker sammen med  diverse parter som Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, Kommunernes Landsforening og Asfaltindustrien.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.