Efter 75 Volvo og Valmet: "Sådan en traktor fejler aldrig noget"

Volvo og Valmet var rigtige maskinstationstraktorer, som forenede høj komfort med at være enkle og robuste, lyder skudsmålet fra Odder Maskinstation om nogle af firsernes store traktorserier.

Var det ikke for en defekt tractrol, havde Odder Maskinstations Valmet 2105 fra 1989 formentlig stadig været i fuld drift. 

Andetsteds i maskinhallerne holder nemlig en Valmet 8450 fra 1996 med en armklipper fastboltet. Den syv år yngre traktor har 6.370 timer på klokken, og ca. 300 af dem er kørt i år. 

"Planen er da også at få tractrolen lavet og finde en opgave til 2105’eren", siger Arne Mathiesen, ansat på den østjyske maskinstation syd for Aarhus siden 1973 og ejer af den siden 1987.

I dag er han i gang med et generationsskifte med sin datter og svigersønnen Lasse Sørensen.

Aldrig skånet

Valmet 2105’eren er aldrig blevet skånet. Med sine 163 hk og Intercooler kom den til at nedfælde ammoniak og køre med den bugserede finsnitter. Senere gik den foran en af maskinstationens bigballepressere. 

I de sidste år inden tractrol-problemet fik den ’senioropgaver’ og har blandt andet kørt kalk og trukket maskinstationens fire meters Väderstad Rapid.

I dag står tælleren på 6.064,9 timer, vel at mærke Valmet-timer, der tælles ved et noget højere motoromdrejningstal end de fleste andre mærker.

Kravet: Enkel og robust

Det er blevet til rigtig mange traktorer fra Volvo, Valmet og Valtra gennem årene, og Valtra fylder fortsat godt i maskinhusene syd for Aarhus.

Især Volvo BM og Valmet og en del Valtra var ofte langt forud for deres tid på komfort og teknik, husker Arne Mathiesen tilbage på de omkring 75 Volvo og Valmet.

"Det var nærmest luksus, at man ikke sad og skrævede over gearkassen og havde et varmeapparat ved hver fod", husker Arne Mathiesen om den første Volvo 650, han fik at køre i. 

Men i andre perioder kom de noget bagefter, og Valtras S-serie blev han aldrig dus med. Derfor er det John Deere, der leverer trækkraft til de allertungeste opgaver og de mere avancerede løsninger med GPS og præcisionslandbrug.

Kunne nemt skrues op

Men sådan rigtig gode venner med en sædeføler og alt det andet elektronik, som kan give masser af bøvl i en moderne traktorer, bliver Arne Mathiesen nok aldrig.

For en rigtig maskinstationstraktor må efter hans opfattelse godt tilbyde god komfort til en lang dag i marken, men først og fremmest skal den være enkel og robust. Det giver endnu et plus i karakterbogen til de gamle Volvo og Valmet.

"Sådan en traktor fejler aldrig noget. Der er ingen følere og elektronik, der kan gå i stykker. De kører bare. Det gælder faktisk for alle vores traktorer fra Volvo, Valmet og Valtra, inden de blev fyldt med alt det elektronik. Alt var så overdimensioneret på dem. En 100 hestes traktor kunne skrues 50 heste op uden problemer", påpeger han.

 

Læs mere i det nye TraktorTech om et langt maskinstationsliv med de svenske og finske traktorer.

Læs også, om hvordan Odder Maskinstation kan holde 20 mand i beskæftiget året rundt i en egn af landet stort set uden kvæg.
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.