Efter test på storlandbrug: Sigter nu på hele traktorflåden
En af Danmarks største planteavls-og grøntsagsproducenter har testet nyt system, hvor du kan få overblik over mange traktorers data på en gang.

Når Danroots 25 egne traktorer og næsten lige så mange andre traktorer fra maskinstationer og andre samarbejdspartnere rykker i marken på en gang på bedriftens godt 2.900 hektar, så er der gang i den. Og derfor kan det være svært at bevare overblikket over, hvordan det går med ene traktor på den jyske vestkyst, mens nogle andre kører helt ovre på den anden side.

Men nu har markchef Peter Vestergaard og co. prøvet et flådestyringssystem, som de fået lyst til at bruge endnu mere. Sidste år var de nemlig med i Valtras pilotprojekt, hvor de fik det installeret det netop introducerede system Valtra Connect på fem af traktorerne.

Peter Vestergaard, som i øvrigt arbejder på gartneriet og landbruget sammen med sin far Klaus Vestergaard, har opdaget et potentiale i at få analyseret kørslen bedre og få bedre overblik overfor service på de enkelte traktorer.

”Vi har brugt flådestyring i over ti år, men det har været mere simpelt primært til, at vi kunne se, hvor de var enkelte maskiner var. Her får vi langt flere målepunkter”, siger han med henvisning til eks. brændstofforbrug, analyse af udnyttelsen af traktoren og oplysninger om behov for service.

”Det giver rigtig god mening, da vi ikke kan være tæt på alle vores maskiner. Vi får bedre overblik, hvordan det går med vores traktorer, og så kan vi sammenligne forbruget fra den ene traktor til den anden”, siger han.

Eksempelvis fik han undersøgt forskellen i brændstofforbruget mellem en mindre firecylindret traktor ved halmtransporterne ift. en større sekscylindret Valtra T-model.

Stor Valtra-lancering: Få overblikket herMaskiner 7. januar · 15:22

”Overraskende nok var der faktisk ikke den store forskel. Det havde vi troet”, siger han.

Vil slå ned på tomgang

På sigt vil Peter Vestergaard gerne have bredt systemet ud på hele traktorflåden. Han vurderer, at bedriften har mellem 25.000 og 30.000 traktortimer om året.

Et besparingspotentiale kan være tomgangstimer.

”Jeg ved ikke, om vi eks. kunne få skåret en halv times tomgangskørsel om dagen ned pr. traktor. Det ville potentielt spare os for 300.000 kr., når vi ganger op på alle traktorerne og alle årets arbejdsdage. Det er jo på marginalerne, at man i en storskala-bedrift kan hente rigtig meget. Jo, vi vil rigtig gerne have det udbredt på vores traktorer”, forklarer han.

Kender det fra lastbilen

For tre år siden købte bedriften sin egen lastbil til at fragte grøntsagerne. Her har der hele tiden været installeret Scania fleet management, som det hedder i den verden.

”Det har været rigtig interessant, fordi vi får kørselsrapporter, hvor kørslen bliver målt på mange parametre”, fortæller han.

Er traktorbranchen ved at nærme sig transportbranchen?

”Det håber jeg, men det er også lettere i transportbranchen, fordi du har mange tusind enheder, der har noget af det samme forbrugsmønstre. Indenfor landbrug er der meget forskel på driften bare på en traktor med en fem-furet plov alt efter hvilken bonitet, der er i marken. Derfor er det også sværere”, mener han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.