Efter tur i marken: Små detaljer gør ny MF mere brugervenlig

7700-seriens afløser låner meget af betjeningen fra den større 8S-serie, men kabinen, motor og drivlinje er velkendt på MF 7S.

I efteråret 21 lancerede Massey Ferguson afløseren for den tidligere så populære MF 7700-serie. Vi er taget i marken med MF 7S.190 Dyna-VT for at se på nogle af ændringerne.

Du kan kende 7S udvendigt på dens nye design til motorhjelmen, men selve kabinen er den samme som hidtil. Det gælder i øvrigt også transmission, drivlinje og aksler.

7Seren har til gengæld fået det nye armlænskonsol og joystick fra den større MF 8S.

Oven i det har MF også smidt et nyt hydraulisk joystick i traktoren, som blandt andet har vendegear til transmissionen i selve joysticket, hvilket er en stor fordel for traktorer i denne størrelse, som tit vil blive brugt til frontlæsserkørsel.

Der er i øvrigt også vendegear i kørehåndtaget og selvfølgelig også ved rattet. Så der er frit valg efter, hvad man helst kan lide at bruge.

Nem at navigere rundt i

Datatronic 5-terminalen blev præsenteret på de sidste udgaver af MF7700, og den følger også med i 7S.

Terminalen er super hurtig og simpel, men jeg savner, at man kan bladre mellem mere end fem forskellige undermenuer i menuen, og nogle få steder er oversættelserne fra engelsk til dansk ikke helt på plads endnu.

I sine nyeste version kan terminalen nu også snakke trådløst sammen med CropManager fra Seges Innovation, ligesom du naturligvis kan få traktoren leveret med autostyring, hvilket fungerer fint.

Sidstnævnte kan nu vises i en ekstra terminal, da du har mulighed for to skærme i kabinen.

Mangler luft bag trin

Kabinen med dens seks stolper er kendt fra Massey Ferguson i mange år, og afhængig af arbejdsopgaven kan dens design både være en fordel og ulempe for udsyn.

Især skråt bagud brillerer kabinen, eftersom der ikke er nogen reel hjørnestolpe.

Trinene op til kabinen er fortsat brede og godt forskudte, om end der ikke er luft nok bag trinnene til, at man kan rengøre sine sko effektivt, inden man hopper op i kabinen.

Hurtig service

7Seren er udstyret med smørefri foraksel, hvilket hurtigt vil spare dig masser af tid, hvor du ellers skulle have ligget inde under traktoren.

Samtidig er der heller ingen smørenipler på drivakslen og kun fire smørenipler til liften i bag.

Det betyder, at den typisk lidt fedtede og trælse tur med fedtsprøjten hurtigt er overstået.

I samme omgang er alle de daglige olietjek let tilgængelige. Det gør bare serviceopgaven meget hurtigere forud for dagens arbejde.

Under motorhjelmen har Massey Ferguson placeret luftfilteret, så det er nemt at få ud, uden at man behøver at kravle op på traktoren.

Kølerne er fastmonterede med fint mellemrum mellem de forskellige kølere. På den måde kan man hurtigt blæse kølerne rene uden en masse besvær med at åbne eller løfte dem fra hinanden.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.