Egentlig bliver sneudstyr ikke købt som impulskøb – men så blev det koldt

Flemming Larsen fra Præstbro Maskiner havde egentlig afskrevet denne vintersæson før jul.

Klimaforandringer og tidens udvikling kommer nok ikke til at ændre på, at salg af snerydningsudstyr bliver stadigt mere nichepræget i dagens Danmark.

En af de større aktører på området, Præstbro Maskiner i Dronninglund havde da også afskrevet årets vintersæson som værende i den mindre ende inden jul.

Men i de sidste par uger er efterspørgslen og salget af sneplove og saltspredere og andet sneudstyr pludselig gået op.

”Til jul havde vi små 100 sneplove stående på lager. Nu er der heldigvis ikke så mange tilbage. Det er gået rigtig godt de sidste 14 dage. Med det vejr vi havde i efteråret og op til jul troede jeg, at vi slet ikke ville få noget salg. Normalt ryger der noget om efteråret, fordi nogen vinder en ny licitation”, fortæller han.

Normalt disponerer kommuner og andre professionelle aktører deres snegrej tidligt på sæsonen, så de er klar, når vinteren sætter ind. Også her har nogen fået øjnene op for, at det alligevel var tid til udskiftning af udstyret, lyder det fra Præstbro, som står for importen,og så sælger 90 til 95 pct. af maskinerne videre via forhandlere rundt omkring i landet.

På traditionelle landbrugsmaskiner er udvalgte forhandlere traditionelt udpeget til at varetage et område. Sneudstyr er så lille en niche i Danmark, at praksis er anderledes for området.

”Vi sælger til alle forhandlere, som ønsker at sælge udstyret videre til en kunde. De kan bare ringe”, siger Flemming Larsen.

Ny saltspreder til ladet på en pick up

I år har han en ny maskine på programmet. Den italienske saltspreder Faza er hentet hjem i to eksemplarer for at køre den ind på markedet. Den første er leveret til en kunde.

”Det smarte ved den er, at den passer lige ind på ladet af en pick-up”, fortæller han om maskinen, som kan rumme 800 liters indhold(.1.200 liter med overbygning), har snegleudmadning, er skabt i rustfrit stål og betjenes via en styrepult.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.