Ekspert i landbrugsvirksomheder: AgroIntelli rammer plet på mange måder
AgroIntelli får ros for efter sin kapitaludvidelse på et trecifret millionbeløb og ambitiøse vækstplaner.

Mens en række danske producenter af landbrugsmaskiner igennem årene er forsvundet fra landkortet, så har AgroIntelli på få år rejst sig som ny dansk producent af landbrugsmaskiner fra innovations-landskabet i Agro Food Park i Århus og et mindre værksted i det vestjyske by Lem.  

Seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Institut for fødevare- og ressourceøkonomi hos Københavns Universitet følger udviklingen hos danske landbrugsvirksomheder tæt – og kalder det lidt af en sjældenhed, at der investeres et trecifret millionbeløb i en forholdsvis ny dansk producent af landbrugsmaskiner.

”Jeg forstår til fulde, at der skal sættes gang i virksomheden, så den kan beholde sit teknologiske forspring og få en stærk markedsposition. Andre virksomheder vil helt sikkert forsøge af kopiere og overhale virksomheden, så den bagvedliggende teknologi skal vedvarende udvikles. ”First mover”-fordelen skal bevares”, udtaler han til LandbrugsAvisen efter, at det torsdag kom frem, at to fonde – kapitalfonden Nordic Alpha Partners samt den nye offentlige danske fond, Danmarks Grønne Fremtidsfond – tilsammen skyder 108 mio. kr. ind i virksomheden og dermed sikrer ny fremdrift for AgroIntellis planer om at etablere sig på verdensmarkedet for landbrugsrobotter og producere 1.000 styk af landbrugsrobotten Robotti om året.

Ifølge Henning Otte Hansen ser det ud til, at AgroIntelli kommer med det helt rigtige produkt på det helt rigtige tidspunkt.

”AgroIntelli rammer jo lige i plet på mange måder: En klima- og miljøvenlig løsning, et højvækstmarked og baseret på unik dansk robotteknologi. Der er jo ikke tale om en traditionel ”standardvarer”, som måske blot er blevet udviklet lidt. Her har Danmark ofte svært ved at konkurrere. Her er der i stedet tale om helt ny teknologi, som kan være en del af et paradigmeskifte i landbrugsmaskinbranchen”, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.