Elektrisk VW-Rugbrød er Årets Varebil

I forbindelse med transportmessen IAA i Hannover er VW ID. Buzz Cargo kåret til International Van of the Year 2023.

På den ene side er den en hyldest til det legendariske VW Rugbrød. På den anden side er den et stykke stærkt fremsynet teknologi med indbygget forkælelse af varebilsfolket. Ikke så mærkeligt, at det elektriske VW-Rugbrød, VW ID. Buzz Cargo netop er kåret til “International Van of the Year 2023”.

Kåringen foregik i forbindelse med den internationale transportmesse, IAA i Hannover, hvor Carsten Intra,  CEO hos Volkswagen Commercial Vehicles, modtog prisen. For kåringen står en international jury af 34 journalister med erhvervskøretøjer som speciale.

Foreløbig er der forudbestilt bestilt mere end 13.700 styk af den nye ID Buzz, mere end halvdelen af dem er på Cargo-versionen.

ID. Buzz Cargo er det fjerde medlem af Volkswagens elektriske ID.-familie, og det er den første model fra Volkswagen Erhvervsbiler, der fra bunden af er udviklet som elbil. Den er bygget på Volkswagens elektriske MEB-platform.

ID. Buzz Cargo er seks centimeter kortere end en Passat Variant, men den har alligevel et stort varerum på 3,9 kubikmeter, hvor der er plads til eksempelvis to europaller. Den tilladte totalvægt for ID. Buzz Cargo er 3.000 kg, og den maksimale nyttelast er 650 kg, og de må trække op til 1.000 kg. Adgangen til varerummet sker gennem en højtåbnende bagklap eller en skydedør i passagersiden.

Nyheden introduceres i første omgang med et 77 kWh (brutto 82 kWh) højvolts-litium-ion-batteri, der leverer strøm til en 204 hk/310 Nm stærk elmotor, der er integreret i bagakslen og trækker på baghjulene. Den byder byder på en rækkevidde op til 415 km.

Volkswagen åbner for bestiller af ID. Buzz Cargo i løbet af de kommende måned og den introduceres hos de danske forhandlere til januar med priser fra 329.995 kr. ekskl. moms. 
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.