Elektronisk fodringssystem til farestier klar til dansk marked

Agrisys, der er dansk importør af Nedap, har store forventninger til et faresti-fodringssystem, der kan håndteres med mobiltelefon.

Et reduceret smittetryk og væsentlig mindre arbejdstid til at håndtere foderkurver i fare- eller løbestalden.

Det er nogle af de fordele, som Nedaps seneste løsning til fodring med individuel tørfodring har at byde på.

Det fortæller Mikael Kirk fra Agrisys, der er skandinavisk importør af Nedaps omfattende produktprogram.

Nyheden var en af seks inden for svinekategorien, der var blandt kandidaterne til årets Agromek-pris, men måtte nøjes med to stjerner for nyhedsværdien.

»Medarbejdere skal ikke ind i stien og ændre på foderstyrken, men man kan med en håndterminal i form af en mobiltelefon styre foderingen efter bestemte foderkurver. Derved undgår man, at medarbejdere bringer for eksempel diarre fra en sti til en anden,« forklarer han.

Lille enhed med stor virkning

Nedap farrowing feeding er navnet på systemet, der ifølge Mikael Kirk er salgsklar til det danske marked nu.

Mere om dette tema

Læs om Agromek samt nogen af de nyheder, de byder på, nedenfor.

Systemet består af en enhed med en lille motor, en snegl, der kan tages ud og renses, samt elektronik, der er koblet til Nedaps øvrige styresystem. Enheden kan monteres direkte på alle foderkasser med volumendosering.

Monteringen kan ifølge Mikael Kirk ske på alle foderkasser uanset fabrikat.

»Systemet har været testet i to år - både i danske og hollandske besætninger. Vi har løbende fået feed-back og justeret på den endelig løsning, som vi venter os meget af,« siger Mikael Kirk, der samtidig peger på, at test af systemet har vist, at soen på grund af muligheden for langsom udfodring har et højt optag af vand.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.