En af verdens største maskinproducenter igen på ret køl

CNH starter bedre ud i 2021 end for et år siden.

Det var med alarmklokkerne blinkende, at CNH sidste år meldte resultaterne for årets første kvartal ind.

Dengang var corona-krisen under stærk indsejling og fabrikkerne stedvis lukkede. Samtidig var indtjeningen stærkt under pres, men det er en anderledes stærkt kørende producent af bl.a. Case IH og New Holland-maskiner, som er kommet i gang i år.

Ser man på producentens resultater indenfor landbrugsmaskiner er marginen på driftsresultatet løftet fra beskedne 1 pct. for et år siden til mere end 13 procent for tiden.

Som det også forlød forleden, da Agco fremlagde deres regnskab er der virkelige gang i maskinmarkederne rundt omkring i verden. Det betyder også, at omsætningen alene for CNH’s landbrugsmaskiner er steget 35 pct. i kvartalet – og lander dermed på den solide side af 18 mia. kr. på kun tre måneder. Bag den højere omsætning står naturligt et større salg i stykantallet – men CNH oplyser også, at man lykkedes med at tage mere for varerne og sælge flere af de dyrere maskiner.  

Hos CNH noterer topchef Scott Wine sig, at især landbrugsdelen af CNH er stærkt kørende, selvom ikke alt er lige let i hverdagen.

”Vi har overkommet uventede udfordringer med supply chain, stigende råvarepriser og en konstant påvirkning fra Covid-19 og leveret en øgning i omsætningen og stigning i vores marginer, der også ligger over niveauet i første kvartal i 2019”, lyder det fra topchefen.

Både CNH’s entreprenørmaskiner og produktion af lastbiler var decideret tabsgivende for et år siden. Her tjener man fortsat ikke penge som på landbrugsmaskiner, men blødningen er stoppet og begge segmenter giver CNH mindre overskud.

I alt omsatte CNH Industrial for lidt over 46 mia. kr. i første kvartal med et plus på bundlinjen på ca. 2,6 mia. kr.   

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.