Enegængeren fra Djursland: ”Der er ingen dingeldangel på den traktor”

Per Rasmussen fra Floes på Midtdjursland er den eneste fuldtidslandmand i Danmark, der ejer en østrigsk Lindner. Den er han mere end godt tilfreds med.

Denne artikel har tidligere været bragt i magasinet TraktorTech. Ønsker du at læse kvalitetsjournalistikken fra TraktorTech, når vi bringer den i magasinet, så er der hjælp at hente.


Klik her og køb abonnement på TraktorTech 

 

Han er ikke som de andre, han er noget for sig selv. Det kan man sige om Per Rasmussen, mælkeproducent på Raunlund øst for Randers. Ingen andre professionelle danske landmænd end ham bruger nemlig en østrigsk Lindner-traktor i det daglige arbejde.

”Vi sælger en del af Lindners mindre traktorer til kommuner og gartnerier, men Per er ene om have købt en til et landbrug. Det er til gengæld virksomhedens største model,” siger Peter Rasmussen, indehaver af PR Lastvogns Service og siden 2015 importør af de røde traktorer fra Østrig.

Og hvorfor investerede Per Rasmussen så i en firehjulstrukket Lindner Geotrac 134 pe i 2017? På grund af tradition og tillid.

”Min foretrukne traktor havde været Lamborghini, siden min far i 1987 købte sin første Lamborghini hos PR Lastvogns Service, der ligger tre kilometer fra Raunlund. Vi har altid fået gode aftaler og god service, så da jeg stod over for at skulle købe en ny traktor for tre år siden, ville jeg handle med PR igen. Også selv om Peter ikke længere havde Lamborghini. I stedet foreslog han en Lindner. Østrigerne er kendt for at lave kvalitet, så jeg slog til. Det har jeg ikke fortrudt”, fastslår Per Rasmussen og inviterer indenfor i traktorens førerhus.

”Der er ingen dingeldangel, som jeg alligevel ikke har behov for. Al betjening med joystick, styring af lifte og firetrins powershift er samlet i højre side og er nem at gå til,” fastslår Per Rasmussen.

Efter hans mening har kabinen en god affjedring og er godt støjdæmpet. Førerhuset hører ikke til de største, men det har han vænnet mig til. Det samme gælder overgangen til en firecylindret motor.

”Det var jeg spændt på. Den har et andet moment, men jeg synes, at traktoren har trækkraft nok,” fortæller Per Rasmussen.


Det bagudrettede kamera i Lindnerens bakspejl gør det muligt at følge eksempelvis pløjningen uden at skulle vride nakken af led.
 


Lindnerens firecylindrede motor tager godt ved i marken, når den går 1.800 omdrejninger i minuttet.

 

I maskinhuset står tre ældre Lamborghinier, og et timetal på 1.400 efter tre år vidner om, at Lindneren ikke varetager alle opgaver på hans forholdsvis lille bedrift.

”Men den kan arbejde, og det får den lov til, og jeg regner i hvert fald med at beholde den i 8-10 år”, siger Per Rasmussen.

Overbeviser svigerfar

Svigerfaren troede ikke på, at det kunne lade sig gøre, men det gjorde Per Rasmussen. Og så pløjede han en mark med tung lerjord hos sin bedre halvdels far med sin Lindner Geotrac 134 pe.

”Det fik sin sag for, men klarede opgaven. Hjemme bruger jeg den til at pløje om foråret og efteråret med en firefuret UNIA-plov i 20 cm dybde. Min jord er let, så jeg har haft pakker på, men tog den af. Den slider hårdt på ploven og liftarmene og kan give dem begge et vrid. I stedet tromler jeg efter pløjning”, fortæller Per Rasmussen.


Hauer-frontlæsseren sidder permanent på Per Rasmussens Lindner og er med til at give den knap fem ton tunge traktor god modvægt, når tunge redskaber spændes efter den.

 

Den ellers inkarnerede Lamborghini-landmand købte østrigske Lindners største traktor for tre år siden til sin bedrift øst for Randers. Her har den – suppleret af tre ældre Lamborghinier – leveret varen lige siden.

”På et større landbrug ville den komme til kort. 133 hk og en vægt på knap fem ton er ikke nok til de stadig større redskaber, men den passer rigtig godt til en forholdsvis lille gård som min med 80 jerseykøer og 150 ha”, siger Per Rasmussen.

Tager godt fat ved 1.800 omdrejninger

Om efteråret har den røde østriger ingen problemer med at trække hans 4,5 meter lange tallerkenharve, ligesom den også magter at køre med en tre meter lang stubharve såvel som et fire meter langt såsæt. Det skyldes blandt andet firehjulstræk og et moment på 560 Nm ved 1.400 omdrejninger i minuttet, mener Per Rasmussen:

”Med en firecylindret motor skal Lindneren have mere gas, men den behøver ikke meget mere end 1.800 omdrejninger for at kunne tage godt ved. Det giver mindre larm, og en chiptuning af motoren sidste efterår gjorde traktoren kvikkere og forbedrede dens brændstoføkonomi”.

Et lavere forbrug af diesel gavner ikke bare pengepungen, men er også et ekstra plus i en traktor med en tankkapacitet på 145 liter. Mere giver Lindnerens kompakte opbygning ikke plads til. Men vægten er fordelt godt i den forholdsvis lille traktor, ifølge Per Rasmussen. Det bidrager til dens evne til at køre med tunge redskaber:

”Jeg har ingen vægtklods foran, men den affjedrede foraksel med to separate hjulophæng vejer godt til sammen med en stengreb i frontlæsseren. Den piller jeg aldrig af, for den generer mig ikke”.

Affjedringen fortil sikrer sammen med et affjedret førerhus en god, og nødvendig, komfort.

”Den slags giver selvfølgelig en merpris, men den er det hele værd. Jeg mærker ingen stød og kan køre derudad i timevis uden at blive træt – også selv om ryggen bliver ældre og er slidt efter mange timer i traktorer, hvor man nærmest sad på en ølkasse”, siger Per Rasmussen.

I Lindneren sidder han langt mere behageligt og roser desuden førerhuset for et godt udsyn og gennemtænkte detaljer. Et vindue i den forreste del af taget gør det muligt at følge frontlæsseren i højden, når han kører halm ind, mens eksempelvis pløjningen kan følges på et bagudrettet kamera.


Store glasarealer giver et godt udsyn fra førerhuset.


”Så er man fri for konstant at skulle vende sig og blive stiv i nakken.  Jeg er også glad for det automatiske gear, som selv gearer op og ned, og den automatiske styring, når man kører på marken. Det gør kørslen mindre trættende. Der er traktorer på markedet med mere avancerede løsninger, men jeg har ikke behov for mere”, fastslår Per Rasmussen.

Traktorer fra 64 til 144 hk

Lindner er en familieejet virksomhed, der har produceret traktorer til skov- og havebrug samt landbrug og bjerglandbrug siden 1948. Over tid har man specialiseret sig i firehjulstrukne traktorer, nogle med firehjulsstyring. Der fremstilles cirka 1.500 traktorer årligt på Lindners anlæg i Kundl i Tyrol.

Den fungerer som en samlefabrik, hvor motorer fra engelske Perkins og transmission fra tyske ZF bliver monteret i Lindners forskellige modeller.

I Danmark har importør Peter Rasmussen, indehaver af PR Lastvogns Service øst for Randers, traktorer med 64 hk til 144 hk. I det felt står Lindner stærkt, mener han, og fremhæver sit nære samarbejde med den østrigske virksomhed.

”Jeg har besøgt fabrikken flere gange og kender ledelsen. Lindner er et lille selskab, som har al produktion samlet ét sted.  Det betyder, at man altid kommer ’direkte til kilden’ og hurtigt kan få klaret, hvad man har behov for”, siger Peter Rasmussen.

Det nære forhold kommer efter hans mening kunderne til gavn.

”Vi får traktorerne til Danmark i standardversioner og kan hurtigt få leveret ekstraudstyr, der bliver lavet på fabrikken i Østrig. På den måde kan vi bygge traktoren fra bunden efter kundernes behov, så de får den type, de vil have”, forklarer Peter Rasmussen.

Han fik overtalt Per Rasmussen til at få monteret en hitchkrog, da han købte sin Geotrac 134.

”Det er jeg glad for, for den er skøn at have i et kvægbrug, hvor man kører meget med vogn”, siger Per Rasmussen.

Ud over lidt knas med en føler i brændstofindtaget har han kørt problemløst i Lindneren de første 1.400 timer. I øvrigt kører traktoren uden AdBlue, men har et partikelfilter med garanti for 6.000 timer. Om Geotrac 134’eren når det timetal på Raunlund, er Per Rasmussen ikke sikker på:

”Der er mange gode timer og år i den, og jeg kommer ikke til at slide den op”.

Faktaboks

Teknik Lindner Geotrac 134 ep

Motor: Firecylindret, 4,4 l Perkins common rail-turbodiesel med partikelfilter, 133 hk (PTO: 144 hk)

Tank: 145 l

Vægt: 4,85 ton

Hydraulik: 121 l/min

Transmission: Firetrins powershift med 32 fremadgående og 32 bagudgående gear

Liftkapacitet for/bag: 3.500/6.600 kg. 

Plus ved traktoren: Kompakt og komfortabel

Kompakt størrelse

Trækevne

Komfort i førerhuset

Vægtfordeling, som forstærkes af frontlæsser.

 

Minus ved traktoren: Lille tank

145 l tank begrænser aktionsradius.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.