Enorm milliardomsætning: John Deere sælger for lige så meget som Mærsk

Den amerikanske traktorgigant lander på samme årsomsætning som Mærsk havde i 2018.

39 mia. dollar.

I nutidens danske kr. godt og vel 266 mia. kr. Sådan er facit for John Deeres årsomsætning for 2018/19-regnskabsåret, der onsdag morgen blev offentliggjort i USA.

Væksten det seneste år har været på små to mia. dollar svarende til fem procent. Dermed er John Deere praktisk taget på Mærsks størrelse i omsætning – og den globale tilstedeværelse tåler også sammenligning med store markedsandele på en lang række markeder verden rundt.  

Trods vækst og fremgang både i selve salget og bundlinjen på henholdsvis fem og fire procent, så er det en tilbageholdende nybagt topchef hos den store traktor- og maskinproducent, der gør økonomisk status.

”John Deeres resultat afspejler fortsættende usikkerheder i landbrugssektoren”, konstaterer John C. May i en selskabsmeddelelse, hvor han henviser til handelsuro og svære høstbetingelser, som årsager til, at landmænd rundt omkring holder igen med indkøb af nye maskiner.

Trods urolige tider landede John Deeres indtjening på solide 22 mia. kr., hvor landbrugsmaskinerne og maskiner til den grønne sektor i øvrigt bedrog med en margin på den gode side af 10 pct.  

I det senest afsluttede kvartalsregnskab landede John Deere på 67 mia. kr. i omsætning  –  en fremgang på fem pct.

Gassen går af ballonen i 2020

En af årsagerne til de moderate toner fra John Deere er utvilvsomt også, at maskingiganten ser ganske pessimistisk på udviklingen i det nye år.

Således forventes salget af maskiner til landbrug og den grønne sektor på globalt plan at falde med fem til 10 pct. Bl.a. spås det nordamerikanske marked at blive ramt af vigende efterspørgsel efter store maskiner. For danske redskabsproducenter der eksporterer til Europa er der dog den trøstende vurdering, at det europæiske marked samlet set forventes at holde sig på samme niveau som i år, selvom der snakkes om svagheder i tysk industri og er strejkestemning blandt landmænd rundt omkring i Europa for tiden.

På længere sigt er amerikanerne stadig optimister i deres kommunikation overfor aktiemarkederne og omverdenen.

”Vi er særligt opmuntret af implementeringen af præcisions teknologier, og vi tror på, at vi er velpositioneret til at være ledende indenfor at levere smartere, mere effektive og bæredygtige løsninger til vores kunder”, lyder det bl.a. fra topchef John May.

Faktaboks

 

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.