Europas førende på robotter: Vi har ikke slået hul på markedet endnu

Franske Naio Technologies solgte i 2019 150 robotter til landbruget. Der er stort potentiale men også farer, for markedet byder både på skepsis og skyhøje forventninger.

Landbrugsavisen, Tyskland.

Der er mange virksomheder og startups i branchen. Franske Naio Technologies regnes som den førende i feltet af robot-producenter til landbruget, men det betyder dog ikke, at Naio sælger i tusindevis af sine robotter. Landbruget er nemlig fortsat skeptisk.

»Rent marketingsmæssigt har vi ikke fået hul igennem og penetrereret markedet. Vi sælger til innovatører, der gerne vil være forgangsmænd og kan se ideen i en robot, men det traditionelle landbrug lader vente på sig«, fortæller Gaëtan Séverac, medstifter og teknisk direktør, Naio.

Han holdt tirsdag et indlæg på en international konference om Smart Farming i Düsseldorf, hvor Landbrugsavisen deltager.

Her løftede han også sløret for salget af robotter fra Naio.

»Vi startede i 2011, og i 2013 solgte vi vores første lille robot. I 2014 solgte vi syv af slagsen, i 2016 45, og senest i 2019 solgte vi 150 robotter til landbruget. Det går fremad, men det seneste halvandet år har jeg faktisk sagt de samme ting, på mine indlæg om robotter«.

»Og hvad betyder det så? Jo, det betyder, at vi ikke arbejder på en masse nye løsninger pt. Teknologien er allerede til stede. Det vi arbejder på, er at integrere robotterne for alvor i landbruget«, uddyber han.

Svært ikke at skuffe kunder

Naio har i dag tre forskellige robotter i produktion: Den lille Oz, Dino og Ted. Sidstnævnte er udelukkende til vinproducenter, mens Dino bl.a. laver mekanisk ukrudtbekæmpelse i marker.

Men trods den ret brede produktpalette, så er der mellem stadiet af innovatører og traditionelle landmænd en kløft, som Naio skal passe på ikke at falde ned i.

For mens innovatørerne oplever, hvad robotterne kan og har et realistisk billede af dem, så er forventningerne til robotter fra det traditionelle landbrug skyhøje, inden det har taget dem i brug, vurderer den tekniske direktør.

»De har enorme forventninger til, hvad de tror en robot skal gøre. Hvis vi ikke lever op til det, eller får forklaret dem, hvordan robotterne kan levere, så kan vi komme til at hænge fast i denne kløft mellem innovatorer og det brede landbrug«.

»Omvendt er der også landbrug, der skeler til den økonomiske rentabilitet. Men vi kan vise og bevise, at robotterne har en gang i marken rent økonomisk i forhold til traditionel mekanisk ukrudtsbekæmpelse«, fastslår Gaëtan Séverac.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.