Europas traktorsalg dykkede i første halvår af 2018

Signalerne er miksede, når man ser på 30 europæiske landes traktorregistreringer for første halvår. Salget er gået ned, men der er positiv stemning i markedet.

Tallene taler sit klare sprog. Præcis 69.260 traktorer blev indregistreret i Europa i løbet af de første seks måneder af 2018.

Det er oplysninger fra 30 europæiske lande, herunder Danmark, som ligger til grund for optællingen. Og den viser et fald på omkring fem pct. i forhold til samme periode året før.

Men detaljerne i tallene afslører også en del udsving. For mens de to største markeder, Frankrig og Tyskland, gik ned med 12 pct., så steg antallet af traktorregistreringer i eksempelvis Belgien, Holland og England med henholdsvis 19, 11 og 5,0 pct.

Det danske traktormarked toppede i nedadgående retning med 13 pct., og Østrig, Italien og Spanien måtte også se en nedgang i registreringer.

Usikkerhed i registreringer

Tallene er indsamlet af Cema, organisationen for europæiske landbrugsmaskinproducenter. Men på trods af nedgangen maner Cema til besindighed. En række faktorer gør, at tallene kan se fornuftige ud.

Først og fremmest var salget af traktorer for Juli 2017 til og med juni 2018 omkring 10 pct. højere end perioden juli 2016 - juni 2017. Dernæst er det uklart, hvor stor betydning nye EU-krav, der trådte i kraft pr. 1 januar 2018, har for salget. Salget i december 2017 var nemlig markant højere end normalt, oplyser Cema.

En tredje faktor er, at faldet i nyregistreringer var størst i første kvartal af 2018, mens andet kvartal stort set holdt niveau med samme periode sidste år. Nedgangen er altså bremset, hvilket går godt i tråd med, at der generelt er positivtet at spore i markedet, oplyser Cema.

Organisationen er dog forsigtig med komme med estimater for resten af 2018.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.