Få dage før gyllesæsonen: Baltic Pipe-razzia var en vigtig lektie

De store gyllevogne må ikke køre med fuldt læs på vejene, før traktorpiloten risikerer bøder eller endnu risiko for at miste kørekortet – og næste i kontrollen kan let blive dig.

God mandag morgen,

Jeg har været en tur i klipperummet og kan her til morgen præsentere en helt ny udgave af TraktorTechs egen podcast Maskinitis.

Søndag var navne som Simon Pytlick, Rasmus Lauge og Nikolaj Jakobsen optaget andetsteds, så de kunne desværre ikke nås at få i gang med at svare på traktorspørgsmål… til gengæld fik vi en masse andet spændende med, herunder et interview med DM&E’s trafikminister Gerth Petersen Holm, som advarer mod, at traktorpiloter meget hurtigt kan stå til at miste kørekortet, hvis de tanker den store gyllevogn helt op og stævner ud på vejene. Politiets tungvognskontrol har før hevet landbrugskøretøjer ind, mens de egentlig var i gang med noget helt andet.

Læs – eller hør mere – lige om lidt.

Først skal vi lige rundt om et par aktuelle historier.

John Deere vil klare det hele for dig

Fuldstændig automatisering. Det er visionen hos John Deere, fortæller en af deres topfolk i et større interview, vi bringer i vores seneste printbaserede avis.

- Vores mål er at tage så mange processer i landbruget som muligt og få maskiner til at gøre arbejdet. Det er de store maskiner, spredningen af gødning, det er fodermaskinerne i stalden, styringen af lagerbeholdning, ja, det hele, vi går efter at automatisere. Det betyder, at landmanden i højere grad bliver én, der har styr på sine data, studerer markkort, gennemgår gødningsstatistikker, snakker med rådgivere og den slags, siger marketing og servicedirektør for John Deere Jenny Ose til min kollega Christian Friis Hansen, der som chefredaktør også er min chef i det daglige – og af og til også selv slår til tasterne eller griber fat i en mikrofon og indtaler vores podcast.

Læs mere her:

John Deere: Målet er det fuldstændigt selvkørende landbrug

Der fokuseres igen og igen snævert i denne her branche

Valtra kunne for få uger siden sige velkommen til en ny spydspids for deres danske marketingsindsats i form af særdeles branche-kendte – og vante – Janni Lysgaard Jørgensen. Missionen er klar: Flere skal køre Valtra. 

- Du ser igen og igen, at der i denne branche kun fokuseres på landbrugssegmentet, men vi har faktisk en traktor, der kan specialbygges og anvendes til mange andre arbejdsopgaver, og det giver nogle muligheder for salg til andre brancher, siger hun og peger på, at Valtra med deres Unlimited Studio har muligheder for at specialbygge traktorer efter kundernes ønsker, hvilket man markedsføringsmæssigt godt kan fokusere endnu mere på, lyder det i interviewet, som vi fik i stand, mens hun landede til sit første besøg i Valtras hellige haller i Finland.

Mange har allerede læst artiklen – og du kan også nå det her:

På ny traktormission: - Der fokuseres igen og igen snævert i denne her branche

Før gyllesæsonen – der er steder, hvor politiet er massivt til stede

Og så skal vi til indholdet bag overskriften, som har sin rod i TraktorTechs nye udgave af podcastserien Maskinitis.

Her fortæller DM&E’s ”trafikminister” Gert Petersen Holm , hvordan traktorpiloter let risikerer klip eller det, som er værre, når de kører ud på vejen. Ikke helt dumt at få med sig op til den nye gyllesæson, der starter onsdag – eller hvis man i øvrigt gebærder sig ud i trafikken med store eller mellemstore vogne og redskaber og undrer sig lidt over, hvor meget man egentlig må have med sådan rent vægtmæssigt.

- Det er maksimalt 42 tons for treakslet gyllevogn og en traktor. Det er den gængse vægtgrænse, forklarer han indledningsvis i podcasten.  

- Der er en dispensation til, at en gyllevogn kan køre med 48 ton med tre aksler og traktor. Med en 35 ton gyllevogn, så må traktor og vogn ikke veje ret meget, før den kommer over grænsen. Her kan man risikere en betinget frakendelse af kørekortet ved 30 procent overlæs, fortæller Gerth Petersen Holm og forklare, at bødetaksterne også bliver kraftige.  

- Du får bøder på 500 kr. pr. procent, du overskrider. Det er straks værre med det kørekort, som du kan risikere at få frakendt.

Han forklarer, at der har været store regionale forskelle på, hvorvidt politiet har været ude og håndhæve reglerne.

- Der er nogle steder, hvor politiet er massivt til stede med de her brovægte. Og så er der andre steder, hvor det pludselig er gået op for folk, at hov politiet godt kan komme her. Et godt eksempel er politiets kontrol af lastbiler, som skulle levere til Baltic Pipe. Politiet laver så en specialkontrol af lastbiler med rør, og så tager man også lige nogle traktorer ind. Det har resulteret i en del sigtelser på grund af vægt, fortæller han.

I podcasten kan du også møde TraktorTechs traktorekspert John Christensen, som fortæller om en stor fordel ved John Deeres nye særlige transmission og en særlig 90’er traktor fra Fendt, der revolutionerede traktorbranchen.  

Du kan også høre podcasten her:

Den helt store danske deal

Og så skal vi lige runde en fascinerende maskinhandel fra entreprenørbranchen. Det er nemlig noget af en handel, som entreprenøren HM Entreprenør har gjort sig hos den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner A/S i JMM-Group.

Handlen byder på hele 31 hjullæssere, hvor 25 enheder af den ni ton tunge Liebherr-hjullæsser L508 i mandtal overgår dem alle. I vægt tæller den store Liebherr-model L586 med 33 tons også tungt.

Totalt har entreprenør Michael Mortensen og JMM-direktør Leif Rudebeck Petersen indgået en handel på 46 maskiner og hele 773 tons nye Liebherr-maskiner, oplyser Johs. Møllers Maskiner A/S i en nyhed på deres egen hjemmeside.

Læs mere her: 46 maskiner i én handel: 773 tons nyt Liebherr-grej

Små Axial Flow bliver lækrere

Til 2023-sæsonen spiller Case IH nu ud med en opgradering til på de mindre modeller i mejetærskerserien Axial Flow med tallene 150.

Småbrødrene til den store 250 serie får nemlig også den moderne AFS Pro 700 terminal med flere muligheder for at indstille maskinfunktioner og følge maskindata end hidtil.

Skærmen og mulighederne migrerer dermed nedad i systemet, oplyser Case IH.

Nye Axial Flow-modeller får cool skærm fra storebror

Mere salg – men dårligere marginer

Väderstad havde hintet overfor LandbrusAvisen for nogle måneder siden, at 2022 blev året, hvor man satte nye rekorder for salget, selvom svenskerne mistede et af sine allerstørste markeder, det russiske.

Udover at der har været planteavlere rundt omkring i mange forskellige lande, som har haft lyst og luft til at købe svenske redskaber, så gavner det også, at Väderstad har købt produktion op af amerikanske maskiner.

Den anden side er mønten er dog, at overskuddet er skrumpet, hvor meget oplyser Väderstad ikke, på grund af stigende stålpriser, logistikudfordringer og leveringsudfordringer. Med andre ord har Väderstad selv taget en del meromkostningerne i stedet for at sende hele regningen videre til landbruget.   

Få overblikket her:Väderstad omsætter som aldrig før – men dyrt stål presser

Til sidst er det bare at ønske en god og sikker start på gyllesæsonen, der lige nu ser noget våd ud.

Ha’ en fortrinlig – og i hvert fald i de første dage – og blæsende uge.

Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Emneord podcast, maskinitis

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.