Før gyllesæsonen – den skal nok blive kørt billigt ud
De fleste landmænd skal holde sig fra gyllekørsel – og mange maskinstationer udfører opgaven til at priser, hvor de selv har svært ved at tjene penge.

Vi er få uger fra kick off på en af årets store maskinstations-opgaver:

Gylleudbringning.

Ifølge maskinkonsulent Christian Rabølle fra Vkst, så skal langt de fleste landmænd holde sig langt fra at køre gyllen ud selv. De kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen.

”Mange landmænd bør stoppe med at køre gylle ud”, siger han i forbindelse med Danske Maskinstationer & Entreprenørers(DM&E) vidensdage i Vingsted centret.

Han pointerer, at mange maskinstationer også kører til priser, hvor økonomien må være presset.

”Der er nogle af jer(maskinstationer), der kører til 13. kr. pr. tons, selvom jeg ikke forstår det”, siger han og mener, at flere maskinstationer er klar til at køre i marken med en PG 25 for 1.000 kr. pr. time.

Maskinekspert: Her kan landmanden konkurrere med maskinstationenMark Søndag 12. marts 2017 · 10:07

Hos Danske Maskinstationer bekræfter konsulent Torben Madsen, at gyllekørslen er et meget konkurrencepræget marked.

”Det er et marked, hvor maskinstationerne driller hinanden. Der er store forskelle på, hvad de kan klare det til. I bedste fald er der et dækningsbidrag, der kan dække fællesomkostningerne(i regnskabet red.)”, siger han.

Han peger på gyllens status som forklaring på, hvorfor markedet er så presset.

”Det er et affaldsprodukt, som kunden bare skal af med så billigt som muligt”, siger han.

DM&E vurderer, at maskinstationerne kører 28 mio. kubikmeter gylle ud om året, og at gylleudbringning er de danske maskinstationers andenstørste arbejdsopgave efter grovfoderhåndtering.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.