Før stor presser-introduktion: Spørgsmål om der må stå en kødrand i vejkanten

Ugens profil på maskinområdet står i spidsen for vigtige introduktioner af New Holland-grej i Sverige og Danmark. Han lover, at corona ikke går ud over sommerens introduktion af ny, stor ballepresser.

Efter en længere karriere hos New Holland-importøren CNH Industrial i Albertslund har Thomas Pedersen som marketing manager i de senere år både bevæget sig i traktor- og maskinmarkedet i Danmark og Sverige.

For tiden bevæger han sig naturligt ikke så meget over grænsen. På grund af corona-krisen er arbejdspladsen stadig meget begrænset til hjemmekontoret i huset lidt nord for Helsinge.

Men over telefon og video-møder plejes både det danske og svenske marked ihærdigt.

En af arbejdsopgaverne er introduktionen af en stor ny balllepresser i år.

Den vender vi tilbage til.

Vi skal lige runde de forskelle og ligheder mellem svenske og danske indkøbere i landbruget, som han har lagt mærke til.

”I Danmark er man meget bevidst om økonomi. Hvis man laver en helt basic udgave af en traktor, så kan man sælge sådan noget. Der er helt klart en tendens til, at det ikke skal være luksus, hvis den eks. kun skal køre foran en mixervogn eller køre og pløje mange timer. I Sverige vil de gerne have mere udstyr. Om det skyldes banken, det kan også være”, siger han og nævner, at når man tænker udover Skåne på det svenske marked, så kigger man også ind i segmenter med flere mindre traktorer og skovtraktorer, der ikke på samme måde findes i Danmark. Det er ikke kun på traktorerne, at der er væsentligste forskelle.

”Det er det samme på mejetærskermarkedet. Der kan vi sælge de mindre mejetærskere, i Danmark er markedet stort set det, som vi kalder flagskibsmejetærskere, altså de helt store modeller”, fortæller han og indskyder en lille sjov detalje.

”Vi har faktisk solgt en vindruehøster i Sverige til en vinavler i Skåne, det er New Hollands nordligste druehøster”, lyder det.

Er det sjovt at have det med ud over landets grænser?

”Det er lidt af en berigelse. Man oplever, at der ikke kun er en sandhed, når man har flere markeder og oplever, hvad der ligger bagved. Ens nysgerrighed bliver pirret lidt. Alt er ikke det samme overalt”, konstaterer han.

Oprindelig er han uddannet som agrarøkonom på nu hedengangne Næsgaard Agerbrugsskole på Falster. Første job efter skolen var på DLT Trifoliums forsøgsgård på Stevns.

Efter en periode blev han konsulent hos Dansk Maskinhandlerforening, hvor han i otte år kørte land og rige rundt hos forhandlere med alle slags traktormærker i folden.

Med et mindre mellemspil uden for landbrugsbranchen snusede han til forsikringsverdenen hos Codan et års tid, inden han kom tilbage igen til vores verden til et job hos New Holland med salgssupport på New Hollands mejetærskere.

I 2010 blev han distriktschef for New Hollands traktorer, mens det nuværende job som marketing manager for New Holland i Danmark og Sverige har været hans hverdag siden foråret 2017.


Thomas Pedersen, tv., ved udnævnelsen som ny marketing manager for Danmark og Sverige i 2017.


Hvad er succesparameteret i dit job?

”I enhver salgsorganisation skal der sælges noget. Selvfølgelig skal vi have et samarbejde med vores forhandlere om at opfylde vores kunders behov. Vi skal have styr på, hvad der sælger i Danmark og Sverige og er brugbart for kunderne, og så skal man selvfølgelig kigge rundt og se, hvad der ændrer sig. Det handler også om at give feedback tilbage til virksomheden om de produkter, som er udviklet, så de forstår, hvordan markedet udvikler sig”.

I har jo en af Danmarks mest solgte traktorer i modelserien T7 igennem mange år. Men hvordan rykker markedet sig i de her år?

”Helt basalt så er der mange traktorer som sælges i den størrelse i Danmark, især med vores lange variant. Når du har en god kombination med motor og vægt, så har du en alsidig traktor, som kan bruges til mange ting. Der er et sweet spot der. Så er det også noget med, om det er nemt at gå til teknisk set. Hvor hurtigt kan jeg som bruger finde ud af at køre den? Der har den ramt godt – ikke mindst den trinløse. Det skal være alsidigt og nemt at bruge. Den kan også mange ting, og det er fint, at en traktor kan mange ting, men alle har glæde af alsidighed og brugervenlighed”.

Vil kunderne på sigt flytte fra den størrelse?

”En ting, jeg kan sige, det er, at når du sætter en maskinkonsulent til at sidde og regne med lommeregneren, så vil han kigge på, hvor mange timer du kan få kørt med traktoren på bedriften og så ellers se på, om man ellers bare skal leje en traktor. Nogle kigger på en T7 heavy duty – en næsten full size traktor i stedet for at gå et nummer større op. Hvorfor gør de det? Det er igen alsidigheden og muligheden for at få timer på den”.

Skal finde løsninger på udsatte messer

På marketing managerens pallette af opgaver står bl.a. at finde de rette udadvendte aktiviteter, hvor kunderne kan se New Hollands nye maskiner.

I år er dyrskuerne aflyst, mens der står usikkerhed ud fra en lang række andre aktiviteter.

”Det er jo mange ting, hvor vi må se, hvad vi så gør. Skal der laves nogle lokale arrangementer i stedet. Sima er flyttet ind i det nye år. Vi udstiller på Elmia i Sverige, men hvornår er der frit lejde igen? Umiddelbart aflyser man ikke bare alting for, hvis de kommer op og køre, så vil vi naturligvis gerne være med”.

Hvordan klarer du ellers corona på jobbet?

”Selvom jeg sidder hjemme, så er der en del business as usual. Eks. vores nye HD-presser, som vi regner med, at vi godt kan komme ud og køre med i høsten. Så bliver det mere spørgsmålet om, der kan stå en kødrand i vejkanten. Den planlægning er også på bordet lige nu. Men på omkostningssiden holder vi lidt igen nu”, siger han.

Hvor længe regner du med at være påvirket?

”Uanset hvilken type virksomhed du er, så længe du ikke har en kur mod coronavirus, så er der en ny virkelighed, man arbejder i. Alle de steder hvor der skal mennesker ind, så vil der være ting, hvor du kan sige, at du ikke kan arbejde 100 pct. Så kan man kigge ind i, hvad værktøjskassen byder på i forhold til, hvordan man så kan klare opgaverne”.

Hvad savner du mest fra den normale hverdag?

”Der er nogle ting, hvor man lige skal have en kollegas mening og lige se på noget sammen, hvor det er rigtig hurtigt at sætte sig sammen 10 min. ved et bord. At man lige kan gå forbi og vende en ting og den sociale del, det er meget det, som jeg savner og som folk er lidt sulten efter. Så er der semi-løsningen med videomøder, og jeg tror også, at vi har fundet ud af, at til nogle ting, så er det et rigtigt godt i stedet for at køre i bil i syv timer for at sidde i et møde ansigt til ansigt hver gang”.


 

Faktaboks

Om Thomas Pedersen:

  • Født i 1970 og vokset op i Ortved ved Ringsted.  
  • Bor i dag i Ramløse nord for Helsinge i Nordsjælland.
  • Bor et parcelhus sammen med familien med to drenge på 19 og 16 og en pige på 12 år.
  • Fritiden går med løbeture og ture i skoven og gerne en tur til nærliggende strand 15 min væk.
  • Holder øje med:”Lige nu er det en befrielse at læse en landbrugsavis og læse om svinepriser, lidt teknik og hvad man ellers laver og ikke bare læse om corona hele tiden”.Særligt spændende område er energi og fremtidens energiforsyning, som han godt kan li’ at nørde lidt rundt i.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.