Faldt for ultralavt lydniveau: Første 8S’er kører på Salling

Ultralavt lydniveau og en følsom transmission er de første iagttagelser fra familien Goul om sin nye MF 8S.

På Salling syd for Mors kører en af de allerførste slutsolgte eksemplarer af Massey Fergusons nye 8S.

Den nye traktorserie med det ret så markante design har netop rundet de første 100 timer for dens indehaver, svineproducent og planteavler Kristian Goul.

»Den har pløjet, spredt gødning og står lige nu foran vores fire meter liftophængte Lemken Solitair 9 såmaskine, som den skal køre med hen over foråret.

Den skal også køre med en tre meter He-Va grubbesåmaskine«, fortæller sønnen Valdemar Goul, som hjælper med driften af de i alt 420 ha.

Yderst stille i kabinen

Det er ingen hemmelighed, at den røde MF kom til i bytte for en grøn Deutz-Fahr, og Valdemar Goul har tillige en New Holland T7 i maskinhuset.

»Den (Deutz’en red.) var en ældre model, som efterhånden kostede en del i reparationer, så vi ville gerne skifte, inden der kom flere udgifter«, uddyber han.

Sidste år prøvede han den større MF8700-serie, som også kørte fint, men at det endte med at blive en Massey Ferguson 8S, skyldes en væsentlig faktor:

»Vi overvejede endnu en New Holland T7, men der er nærmest ingen støj i kabinen på MF 8S. Det er ultralidt, og det var sådan set det, der afgjorde valget«.

Modellen er en MF 8S.265 Dyna-7 Exclusive, den største i serien med 265 hestekræfter ved maksimal effekt (285 inkl. boost). Foruden det lave lydniveau er den langt mere snild og manøvredygtig end en MF8700 med tilsvarende effekt.

»Vi kunne godt få en MF8727S med 270 heste, men den er større, mere klodset, og vi har ikke brug for den ekstra vægt«.

»At vi er nogle af de første, som kører med en MF 8S, bekymrer os ikke så meget«.

»En traktor, der har været på markedet i to-tre år, kan også få børnesygdomme, og en række af komponenterne på 8S stammer fra den nuværende serie, så det ser vi ikke som et problem«, konstaterer Valdemar Goul, der foreløbig har oplevet fejl på autostyringen i 8S’eren.

Følsom transmission

Men han erkender, at det har taget lidt tid at blive dus med transmissionen.

Den er ret følsom for påvirkninger fra chaufføren og skal på grund af logikken i softwaren køres mere som en trinløs transmission.

»Der gik nogle timer med at blive helt dus med transmissionen, men så var det intet problem«.

»Når vi kører i marken, skal transmissionen gerne være låst i én gruppe. I andre situationer kan man blot regulere den tilladte kørehastighed ned fra 40 til eksempelvis 20 kilometer i timen. På den måde er kørepedalen ikke så følsom«, forklarer Valdemar Goul.

Faktaboks

3 detaljer om MF 8S

  1. Transmission: Dyna-7 er en videreudvikling af den velkendte Dyna-6. Transmissionen har et ekstra powershift-gear og softwaremæssigt er den designet til at blive kørt som en CVT transmission.
  2. Lydniveau: Der er 24 cm mellem motor og kabine, og adskillelsen sænker varme-, vibrations- og lydniveauet - sidstnævnte ganske markant.
  3. Design: 8S skiller sig væsentligt ud designmæssigt med den store kabine og skrånende forrude.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.