Fem milliarder - John Deere tager giga skatteregning

Kommer ud af første kvartal i det nye 2017-18-regnskabsår med underskud på grund af kæmpe milliardudgifter til ny skattereform i USA. Men markedet ser lovende ud.

Egentlig går det ganske godt for John Deere.

Der bliver solgt flere landbrugs- og parkprodukter for tiden.   

Entreprenør- og skovmaskiner er steget hele 57 pct.

Driftsresultatet for maskinerne totalt set var pænt over 2 mia. kr. – altså isoleret set for tre måneder.

Men der er et men.

For årets første kvartal landede på et minus på knap 3 mia. kr.

Trump-administrationen har nemlig gennemført en større omlæggelse af skattereglerne for amerikanske virksomheder.

Og det giver John Deere en effektiv skattesats på 422 pct. oplyser selskabet i en helt frisk kvartalrapport, hvor John Deere også bekendtgør, at man har engangsudgifter relateret til skattereformen for hele 965 mio. dollar – altså mere end fem mia. kr.  

Alligevel er det en optimistisk formand og CEO for Deere Company, der her til morgen har præsenteret tallene.  

“Selvom vores bundlinje for kvartalet og hele regnskabsåret bliver påvirket af engangsudgifterne up front af den nye skattelovgivning, så tror vi, at ændringerne på sigt kommer til at reducere selskabets skatteprocent og bidrage positivt i fremtiden”, siger Samuel R. Allen, der også henter positivt nyt i markedsudviklingen.

”Deere er i en god position til at profitere af de bedre forhold, som vi ser indenfor landbruget og byggeriet på verdensplan”, lyder det endvidere fra Allen.

John Deere løftede i første kvartal omsætningen med 23 procent til mere end 41 mia. kr. For hele 2017-18-regnskabsåret forventer John Deere at løfte maskinsalget med 29 pct. og 30 til 40 pct. i næste kvartal.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.