Fendt 942 i TraktorTech-test: Enormt sejtræk i ny MAN motor
Der er ikke sket meget i kabinen, men under hjelmen har Fendt skiftet til MAN, som leverer en fantastisk motorkarakteristik i Fendt 942 Vario.

Denne traktortest skrevet og fotograferet af vores traktorekspert John Christensen blev første gang bragt i årets femte udgave af TraktorTech i 2019.
Vil du selv følge med i LandbrugsMediernes test og vores samarbejdspartner Profis testarbejde i TraktorTech, så kan du sikre dig en strøm af artikler og læse de sidste nye ved at tegne abonnement.

 

Derfor testede vi den

Fendt 900-serien har i mange år været en ekstrem populær stortraktor i Danmark – især som gylletraktor på maskinstationer og store landbrug.

Nu er en ny generation landet.  Fendts 900-serie Gen6, som koncernen kalder den, er langt hen ad vejen en nyudviklet traktor. Motoren kommer fra MAN, og transmissionen fra den større 1000 serie. Samtidig er chassis, design og drivlinje ændret, så den nye 900 er dimensioneret til sine mange heste - helt op til 415 af slagsen i Fendt 942 Vario. Med 900-seriens popularitet er det naturligvis et must at teste den nye serie her i TraktorTech.


900-serien har lånt flere dele fra dens storebror Fendt 1000. Det gælder bl.a. den nye TA 300 Vario transmission, så du ikke længere behøver skifte mellem lav og høj gearområde. Transmissionen styrer også selv til- og frakobling af firehjulstrækket. Det fungerer ekstremt godt.

Velkendt betjening

På afstand ligner den til forveksling en Fendt 1000. Designet er nemlig identisk.

Tæt nok på til at læse tallene står der dog ’kun’ 942 Vario. Men tag ikke fejl: Med 415 hestekræfter er 942 Vario’s største model i den helt nye 900-serie. Nu står den her - klar til at blive testet i marken med en svær Köckerling stubharve efter sig. Traktoren er let at køre. Betjeningsmæssigt er der nemlig sket ganske lidt i kabinen. Faktisk skuffende lidt hvis man tænker på, hvor meget der ellers er ændret på traktoren. Samt det faktum, at Fendt har lanceret sit fremtidige førermiljø, Fendt One, på 700- og 300-serien.

Jeg havde gerne set det rullet ud på den nye 900. Men 900-serien har andre kort på hånden.

Helt anderledes oplevelse med MAN-motor

Under motorhjelmen ligger en helt ny motor fra MAN i stedet for Deutz-motoren i den tidligere generation.

Det er en kæmpe ændring i køreoplevelsen, fordi motorkarakteristikken er så anderledes i den ni liter store rækkesekser.

Nominelle motoromdrejninger er blot 1.700, og det maksimale drejningsmoment på små 2.000 newtonmeter ligger i området 1.100-1.300 motoromdrejninger.

I praktisk kørsel betyder det, at jeg i marken ligger og trækker harven afsted med 13 kilomter i timen ved blot 1.250 omdrejninger. Nogle gange mindre - og kun omkring de 1.450 omdrejninger, hvis traktoren for alvor er klemt.

Det er en speciel, men behagelig følelse. Det er som at køre bus på motorvejen med 100 kilometer i timen med 1.250 omdrejninger. De lave omdrejninger har vi ikke været vant til i marken før Fendt 1.000 serien og nu altså i den nye 900-serie. De lavere omdrejninger skal, i hvert fald teoretisk, give mindre brændstofforbrug og mindre støj i kabinen.

Hører ikke transmissionen

Vi måler 69,3-70,4 dBA ved arbejdshastighed og 1.250 omdrejninger. Støjen stammer fra en behagelig dyb buldren fra MANmotoren - og ikke fra en træls, hydraulisk lyd. Den nye TA 300 Vario transmission er den samme som i 1000-serien, og jeg hører den faktisk ikke. Den fjerner også en af Fendts ulemper: Skiftet mellem høj og lav gruppegear.

Nu klarer transmissionen det hele selv, sågar til- og frakobling af firehjulstrækket, der har sin egen selvstændige udgang fra transmissionen.

Kører du under 25 kilometer i timen, kobler den det selv til og fra efter behov. Ikke på ét eneste tidspunkt under testen mærkede jeg, at det slog til eller fra, hverken på landevej eller i marken. Det fungerer fremragende.

I fuld automode med transmissionen føler jeg, at den kan være lidt langsom om at ændre udveksling, hvis jeg rammer en hård plet med harven eller kører op ad bakke. Omdrejningerne falder lidt for meget, føler jeg. Men det kan løses ved at vælge manuel mode og efterfølgende justere, hvor mange pct. motoren må tabe af omdrejninger, før transmissionen justerer sig.

 

detaljerne:

 

1. Mulighed for større dæk


En væsentlig ændring er, at du kan vælge en større dækmontering på den nye Fendt 900. 750/70 R44 bliver standard montering på bagakslen af Fendt 942 (dog ikke på vores testtraktor), og foran får den 650/60 R38. Den større diameter på dækket gør, at traktoren har en større trædeflade at overføre kræfter til, og rent slidtagemæssigt betyder det meget for levetiden på dækkene. Fendt 942 kan også udstyres med Variogrip, så man kan justere dæktrykket mellem mark og vej, og på en traktor i den størrelse vil jeg stærkt anbefale systemet, der over tid helt sikkert vil tjene sig selv ind.
 

2. Værktøjskasse flytter rundt

Princippet med værktøjskassen under trappen til kabinen på den gamle 900-serie fungerede egentlig fint. Men Fendt har rykket pladsen om på højre side af traktoren, hvor der nu er plads til en af de helt store metal-modeller af en værktøjskasse.
Samtidig sidder den i en holder, som du let kan trække ud af rummet, så det er let at åbne og finde det rigtige værktøj. På højre side har Fendt endvidere lavet en fin trappe, der kan foldes ud, så det er lettere at kravle op og rengøre ruder eller sidespejle.
 

3. Stærk terminal til gps


Terminalen er fortsat stærk i Fendt 900 - især på gpsdelen.  For eksempel kan den selv beregne forskellige A-B linjer i forageren ud fra markens udseende - og selv skifte mellem dem on-the-go i marken, når blot du har indtegnet marken på forhånd. Og med funktionen Variotronic TI kan traktoren selv hæve redskabet og påbegynde foragerautomatikken, når den rammer din definerede forager på markkortet. Det er ret vanedannende, fordi du kun behøver programmere det hele én gang. Derefter gemmes såvel redskabsindstillinger som foragerautomatik og markkort i terminalen til næste gang.

4. Mere plads i kabinen

Selvom der er sket ganske lidt i kabinen betjeningsmæssigt, så kan jeg mærke, der er blevet mere plads.
Traktoren er vokset omkring 10 centimeter i akselafstand, og det gør, at skærmkasserne fra baghjulene sidder længere tilbage i kabinen. Derfor er både trapper og pladsen ved døren blevet bedre. Et kæmpe plus til den komfortable kabine.

Det hjælper også, at Fendt har mindsket frontpanelet, som nu også følger med, når jeg justerer rattet. Et plus for mig, da jeg tidligere har haft problemer med, at mine knæ rammer panelet, når jeg kører i ujævnt terræn.

5. For meget eller for lidt

Får du traktoren leveret med autostyring, kommer den samtidig med VarioActive. Det betyder, at du kan opnå fuldt styreudslag ved at dreje én omgang på rattet. Du kan slå det til og fra, men der er ingen mellem-indstilling, og det savner jeg. For personligt synes jeg, at systemet er for aggressivt, når det er aktiveret. Og deaktiveret har du selv sagt ingen gavn af systemet. Her ville det være rart, om man kunne justere ind efter personlige behov og afhængig af arbejdet.

 

Opsummering: 942 ligger helt i top - men du skal have brug for den

Lad os bare tage den med det samme: Fendt 900-serien anno 2020 er indiskutabelt noget af det ypperste på markedet i sin klasse p.t.

Den er ikke bedst på alle punkter, men den har en gennemgående høj standard i form af kvalitet, brugervenlighed og avancerede funktioner for brugeren.

Den nye transmission og motor er åbenlyse, markante ændringer. Men ned i mindste detalje fortsætter Fendt med at justere på den nye 900-serie.

For eksempel er der monteret små positionslys i sidespejle og skærme, så biler har en ide om den modkørendes størrelse, når det er mørkt. Motoren til bagrudeviskeren er flyttet fra højre til venstre side, så den ikke tager udsyn, når man 95 pct. af gangene drejer hovedet til højre.

Der er elektrisk teleskopudskud på sidespejlene, og via terminalen kan du med ét tryk køre dem helt ind, så du ikke ødelægger dem op langs et læhegn.

Sådan fortsætter listen af småting, der samlet giver en skøn oplevelse af traktoren. Faktisk er jeg kun imod én ting, Fendt har ændret: Afhængig af, hvor du sætter krydset på listen af ekstraudstyr, er du nødt til at styre radioen fra Vario-terminalen. Personlig ville jeg hellere klare det på radioen, fordi der ganske enkelt er så mange andre ting, der er mere vigtige at bruge terminalen til.

Det er ikke fordi, terminalen klarer sig dårligt – tværtimod. Den er fortsat en af de stærkeste på markedet med sin hastighed og mange funktioner.

Og den er tilmed ret intuitiv, så jeg har svært ved at finde svagheder ved den umiddelbart, eftersom den også klarer selv meget avancerede funktioner med autostyring og gps.

Fendt har en lang liste af ekstraudstyr. Traktoren er ret dyr i sig selv, så vores testtraktor, som er den topudstyrede ProfiPlus-udgave, lander på den anden side af tre mio. kr. i listepris.

Det er mange penge i direkte indkøb, så du skal have brug for traktoren. Men det bliver spændende at følge totalomkostningerne over en samlet periode på eksempelvis fem til syv år inklusive gensalgsværdi. For eksempel skal olieskift kun ske for hver 1.000 timer på den nye MAN motor. Og traktoren kan også leveres med 44 tommer fælge, hvilket er med til at forlænge levetiden på dækkene - hvor også Fendt VarioGrip kan hjælpe, hvis du ellers tilvælger systemet.

 

 

 

Importørkommentar: Der er kælet for detaljerne

Det er en yderst positiv oplevelse at læse TraktorTechs test af den nye generation Fendt 900 S5. Serien er konstrueret med et helt unikt transmissions- og motorkoncept, hvor traktoren selv finder den optimale trækkraft til opgaven med mindst mulig indgriben fra piloten. Det giver mulighed for at optimere på ydelsen fra MAN-motoren til at bruge mindst mulig diesel.

Der er kælet for de små detaljer med alt lige fra det nye infotainment-system til smarte elektroniske løsninger såsom foragerautomatik og vores multifunktions joystick, som siden introduktionen for snart 20 år siden er blevet forfinet. SmartConnect, hvor der kan vises live køredata på en tablet, er en del af FendtOne konceptet, som er implementeret i netop den nye900 serie. FendtOne er udviklet sideløbende med Fendt 900 S5 som et selvstændigt koncept, hvor det er blevet valgt at introducere det på mere velkendte serier.

Prisen er altid interessant, men oftest ser vi en højere restværdi på en Fendt traktor, og det må i sidste ende være forskellen mellem køb, salg, service og brændstofforbrug, som giver det korrekte billede af, om en traktor er dyr eller ej.

Kasper Glibstrup, business manager Fendt i Danmark og Sverige

 

Faktaboks

Specifikationer Fendt 942 Vario

  • Motor: MAN 9,0 liter med turbolader - Stage V
  • Ydelse: 415 hk. v. 1.650 o/minut. 1.970 Nm. v. 1.100-1.300 o/minut.
  • Tankkapacitet: 625 liter diesel. 70 liter AdBlue
  • Transmission: Trinløs Fendt Vario TA 300
  • Hydraulik: Liftkap. 12,4 ton bag, 5,85 ton front.165 liter/minut (std.) 200 el. 430 liter/minut (ekstraudst.)
  • Vægt: 11,78 ton egenvægt. 20 ton till. Totalvægt v. 40 km/time (dog kun m. tilladelse fra kommune - ellers 18 ton ifølge lovgivning)
  • Pris for testtraktor: 3.182.371 kr. eks. moms (vejl.) på testtidspunktet i efteråret 2019.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.