Folketingets ’Kaffeklub’ blev inviteret op i høstmaskinen
Politikere og branchefolk fik lov at køre en tur i Døllefjelde Maskinstations høstmaskiner til ærter, da der var inviteret til 'dæk-spark' i Præstø.

Seks store høstmaskiner plejer at stå for ærteopsamlingen, når Døllefjelde Maskinstation kører ærter til fabrikken Ardo A/S på Falster.

Maskinerne kører på bælter for at skåne markjorden og sikre gode udbytter i vådt vejr.

”Ja i dag står her kun en maskine, og det er helt atypisk. Vejret har ikke været med os i år, så aktiviteten er ikke den samme lige nu”, lød meldingen fra Døllefjelde Maskinstation, imens solen brager ned på den tørre mark ved Præstø.

En af de gule ærtehøstere står til gengæld i al sin pragt, klar til at blive prøvekørt. Tre politikere er nemlig inviteret til ’dæk-spark’ af Ardo A/S for at se, hvilke maskiner der muliggør firmaets effektive høst og forarbejdning af ærter.

Kaffeklubben

Marcus Knuth (V) og Lennart Damsbo-Andersen (S) er begge med til arrangementet på Præstø og får lov at rulle det tunge maskineri hen over marken.

Sammen med René Christensen (DF) kalder de sig til dagligt ’kaffeklubben’ i folketinget. Alle tre politikere kommer fra den sydlige del af øerne, og de er gået ind i arbejdet for at skabe bedre vilkår for virksomheder, der anvender bæltekøretøjer i produktionen.

”Det giver ikke mening, at erhvervsdrivende, der leverer et godt stykke arbejde, skal straffes fordi loven ikke er opdateret til nutiden”, fortæller Lennart Damsbo Andersen.

De gældende regler for bæltekøretøjer stammer fra 1955.

Siden dengang har teknologi og størrelse på landbrug ændret sig, modsat lovgivningen, der stadig dikterer, at bæltekøretøjer ikke må overstige en totalvægt på 16.000kg.

Stor ærteproducent: Vi har brug for bæltekøretøjerMaskiner Fredag 29. juni 2018 · 11:48

Det overstiger de fleste bæltekøretøjer til erhverv i dag, men det er muligt at søge dispensation for reglerne på årsbasis. En situation der ikke er holdbar ifølge repræsentant for Trafikgruppen for primærfærdsel Knud Erik Clausen.

”Vi kan ikke være sikre på, at transportministeren vil være med til at give dispensationen igen næste år. Det er både besværligt og usikkert for erhvervet”, siger han.

Danmark er mest besværlig

Restriktionerne i Danmark er hårdere end i resten af EU, og branchens største ønske er, at man kan lægge sig ind under de gældende EU regler for brugen af bæltekøretøjer.

”Jeg tror desværre ikke, at det er realistisk at vi kommer til at følge EU. Jeg kan ikke komme med nogen god forklaring på, hvorfor vi har valgt at have så stramme regler på området i Danmark.

Måske fordi vi ikke vil følge alle andre”, siger Lennart Damsbo Andersen, der til gengæld tror på, at man i landbruget kan skaffe permanent dispensation inden for kort tid.

Han og de to andre politikere fra Kaffeklubben afventer svar på et stort forsøg fra foråret, hvor forskellige køretøjers belastning af vejunderlag blev undersøgt. Læs mere om forsøget her.

”Vi venter nok med at fremlægge en egentlig plan, til der kommer svar på undersøgelsen fra foråret. Så har vi forhåbentlig et helt faktuelt og illustreret argument for, hvorfor bæltekøretøjer skal have lov at færdes på vejene”, siger Marcus Knuth.

”Fordelen ved at være os tre sammen, er at vi kommer fra tre af de største partier. Hvis det kun er et parti, der prikker til en minister for at få noget igennem, så er chancerne alt andet lige, mindre for at man bliver hørt.

Nu har vi noget mere gennemslagskraft, samt gode folk og argumenter på vores side”, fortæller politikeren fra Venstre.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.