Forhandler-kontrakter – til fælles bedste?

Af direktør Klaus Nissen

Forhandlerkontrakter - aftalegrundlaget mellem importør/producent og forhandler er en helt afgørende hjørnesten i et konstruktivt samarbejde.

Forhandlerkontrakten regulerer, hvilke produkter der skal være i porteføljen, hvordan produkterne skal præsenteres, hvad man som forhandler må og ikke må samt ikke mindst, hvad der sker i tilfælde af ’skilsmisse’.

Sidstnævnte er en af de vigtigste parametre i aftalegrundlaget. Vores europæiske forhandlerorganisation Climmar har netop offentliggjort en officiel stillingtagen til europæiske forhandlerkontrakter. Den centrale overskrift lyder, at kontrakterne skal være bedre balanceret, og det helt centrale punkt er, at forhandlerne i dag står dårligt i tilfælde af, at de bliver opsagt som forhandlere. Et andet vigtigt område er, at de typiske konkurrenceklausuler er meget restriktive samt, at det ikke nødvendigvis altid er lykken at blive tvunget ind i et full-line set-up. Oftest er forhandlerkontraker også med et meget kort opsigelsesvarsel - nogle gange helt ned til seks måneder, og når kontrakten så samtidig typisk er ikke-eksklusiv, stiller det i udgangspunktet forhandleren dårligt, også når han/hun skal forhandle kreditter med banken. Så ønsket er eksklusivkontrakter med realistiske opsigelsesvarsler afspejlende samarbejdets længde og tyngde – med en indbygget passende kompensation ved eventuel opsigelse. Det er en meget vigtig faktor. Dette kan have mange former og kunne f.eks. være returnering af reservedele og lager. Nu kan ovenstående meget hurtigt komme til at lyde firkantet, og derfor er det vigtigt at understrege, at alt dette jo ikke er et diktat, men et konstruktivt samlet europæisk oplæg til, hvordan vi sammen kan skabe nogle fornuftige rammer for både importør/producent og forhandler. I sidste ende skal forhandleren jo også være professionel, og importøren/producenten skal beskytte sit brand. Vi lever i en fri verden, og ingen tvinger forhandleren til at skrive under på kontrakten. Men vi vil gerne have mere lige vilkår. Til fælles bedste.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.