Fra arkivet: Dengang førerhuset blev sat helt frem på fremtidens traktor 

Vi dykker i dag ned i Landsbladet fra 19. maj 1972, hvor man på side 36 kunne læse om Deutz Intrac System 2000, der angiveligt skulle tilgodese nogen af de krav, som landmændene dengang måtte stille til deres traktor og arbejdsredskaber. 

- Hvilke krav vil landmanden i fremtiden stille til sin traktor og sine redskaber? Generelt kan det vel siges, at maskiner og redskaber må kunne fremme bestræbelserne for at opnå en effektiv og rationel arbejdsgang – altså kombinationen af flere arbejdsoperationer i én, står der i Landsbladet. 

For redskabernes udvikling gik udviklingen i retning af større og større arbejdsbredde samtidig med et ønske om øget kørselshastighed. En forudsætning herfor var imidlertid, at traktoren kunne følge med den udvikling. 

- Man skal på en måde "programmere" fremtiden ind i traktorerne, står der. 

Basiskrav til traktorer

Basiskravene til den kommende traktor-produktion menes dengang at være omkring 70 hk i effektiv ydelse, firehjulstræk, løfteanordninger og kraftudtag for og bag, større hastighed samt sikkerhed og komfort for traktorføreren. 

- På DLG-messen i Hannover vises således et nyt system landbrugsteknisk system – Intrac System 2000 – som netop tilgodeser nogle af de krav om landmændene måtte stille, beretter skribenten. 

Intrac-systemet er udviklet af Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln i samarbejde med fire andre vesttyske landbrugsmaskinfabrikker, nemlig Fahr, Rau, Tröster og Weiste. 

- Der er ikke tale om nogen opfindelse, men simpelthen om en konsekvens af udviklingen, lød det dengang fra Deutz-fabrikkerne. 

Deutz-traktorfabrikken konstruerede de to nye traktormodeller, Intrac 2002 og 2005, som indgår i systemet, mens de førnævnte virksomheder stod for redskabsprogrammet. 

Nye modeller adskiller sig

De to nye traktormodeller adskilte sig totalt fra de "traditionelle" traktortyper. På de nye modeller var førerhuset rykket frem og placeret over forakslen. Dette skulle sikre føreren frit udsyn til alle sider. Motoren var placeret bag førerhuset mellem for- og baghjul. Dels for at give mindst mulige vibrationer i førerhuset, og dels for at skabe et frirum for neutral placering af f.eks. gødningstank og andet udstyr. 

- Intrac 2005 har en fem-cylinderet, luftkølet dieselmotor, der udvikler 80 HK-DIN. Der er kraftudtag både for og bag med henholdsvis 540/1000 og 1000 omdrejninger i minuttet. Løftekapaciteten på trepunkts-ophænget er 1600 kilo foran og 3200 kilo bagpå. Fremdriften er hydrostatisk, og denne model produceres kun med firehjulstræk

- Den lille model Intrac 2002 fremstilles både med to- og firehjulstræk. Den trecylindret motor yder 51 HK-DIN og også denne model har kraftudtag og tre-punkts-ophæng både for og bag. Løftekapaciteten her er ca. 1200 kilo, står der i Landsbladet. 

Intrac System 2000 blev præsenteret ved en international pressekonference i Köln og her blev det stærkt understreget, at de to nye traktormodeller ikke var konstrueret for at erstatte Deutz-fabrikkernes 06-serie, men at der snarere var tale om et supplement, idet de traditionelle Deutz-traktorer, forsat ville være langt den billigste løsning. 

De to modeller ville være klar til levering fra fabrikken i løbet af efteråret 1972 og redskabs-programmet omfattede så at sige alt. Fælles for dem alle var at de fra fabrikken var forsynet med Deutz-Hitch-hurtig-koblingssystem, som passede nøje ind i det specielle koblingsaggregat på Intrac-traktorerne. 

Klik på billeet for at se avisen fra 1972.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.