Gøma har nu lavet trecifret antal gyllevogne fra egen produktion
På kort tid er Gøma i Viborg gået til at blive en delt maskinhandler og produktionsvirksomhed.

Det var med nogen overraskelse i markedet, at Danmark op til Agritechnica 2017 fik præsenteret en helt ny producent af gyllevogne.

Gøma satte produktionen af egne vogne i gang, og i dag er den produktion vokset betydeligt.

For et år siden passerede man de første 70 vogne, og nu er der man godt over 100 vogne – og den årlige produktion forventes stødt at vokse i de kommende år, siger adm. direktør Søren Jensen til LandbrugsAvisen.

”Vi regner med, at vi vokser med 15 pct. om året i de kommende år. Det har været en stor omvæltning at gå fra at være forhandler og serviceværksted til på kort tid at køre en produktion i gang. Men det er gået med en virkelig god indsats fra vores medarbejdere”, siger Søren Jensen.

Han er forholdsvis nybagt direktør og medejer hos Gøma. Gømas udviklingsvej kender han dog helt indefra, da han har været i firmaet i ca. 20 år – og har været med fra dengang, de var ca. 20 ansatte til nogle og 70 i dag.

Dagsformen hos andre danske producenter af gyllevogne er noget forskellig. Danmarks og Europas største producent Samson Agro har stor haft stor vækst efter opkøb i Frankrig og medvind på eksportmarkederne ude i Europa.

AP Gyllevogne har derimod kastet håndklædet i ringen og begæret sig selv konkurs.

Hos Gøma ser man positivt på det aktuelle marked med et stærkt hjemmemarked i Danmark og et stærkt marked Sverige – og gryende optimisme og virketrang syd for Danmarks grænser.

”Det går som vi regner med og har budgetteret efter. Vi vokser uden for landets grænser, og har solgt de første vogne i Tyskland, hvor vi har etablerede forhandlere, og begynder at kigge på det franske marked. Men vi vil gerne understrege, at kernemarkedet er i Danmark og Sverige”, siger han.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.