Global tendens smitter af på en af landets største maskinfabrikker
Stor vækst i omsætning og antal danske arbejdspladser efter godt år hos mælkeproducenter mange steder.

Når maskinerne sendes af sted fra Kvernelands fabrik i Kerteminde, så ender de fortrinsvis til græsarbejde hos mælkeproducenter i 80 lande verden rundt.

Hovedmarkenderne er nemlig hos mælkeproducenter i Vesteuropa, Nordamerika, men også  i stærke mælkeproducentlande som New Zealand og Australien. Med et 2017 hvor verdensmarkedsprisen på mælk havde fremgang var der samtidig respons på regnskabstallene hos selskabet bag Kverneland-fabrikken i Kerneminde, Kverneland Group Kerteminde.

Omsætningen steg pænt fra ca. 612 mio. kr. året før til 701 mio. kr. i 2017. Samtidig cementerede selskabet som position som en vigtig arbejdsplads i den danske agroindustri med en fremgang på ca. 100 ansatte over det sidste år, så der nu er ca. 470 ansatte.

For direktør Claus Udengaard Thomsen har fremgangen udover den gunstigere udvikling hos mælkeproducenterne også yderligere en forklaring.

”Vi har lanceret rigtig mange produkter hen over de senere år. Speciel overfor de helt store og professionelle aktører. Derfor ser vi også en øget markedsandel hos eks. maskinstationerne. Det er en række af de produkter, som har meget stor kapacitet og et meget høj teknologi-niveau med gps-udstyr og geo-løsninger, der rykker for os”, siger han.


Direktør Claus Udengaard Thomsen.

Selskabet, som er en del af den japansk-ejede Kubota-koncern, prioriterer fortsat udvikling af nye produkter højt. I 2017 blev der brugt omkring 5,5 pct. af omsætningen på udvikling af nye produkter.

Forventer mere vækst

Ifølge Claus Udengaard Thomsen ser væksten ud til at fortsætte i år.

”Vi har store forhåbninger til, at det kan fortsætte i det kommende halvår. Vi styrker vores produktprogram og vores distribution. Alt peger i en solid positiv retning for virksomheden”, siger han og oplyser, at det meste af omsætningen hentes indenfor slåmaskiner og skårlæggere. De fleste maskiner er primært fremstillet på fabrikken, men et mindre antal små og simple maskiner produceres i øvrigt hos underleverandører i bl.a. Polen og andre østeuropæiske lande.


Skaber nedgangen i mælkeprisen nervøsitet?

”Det er vi for gamle til. Men vi følger selvfølgelig med. Det cykler lidt op og ned. Det svinger lidt hele tiden. Selvom man har dårligere mælkepriser, så er der stadig mange kunder world wide, som investerer efter et forudsigeligt mønster.  Der er groft sagt en halvdel af kunderne, som køber efter et fast investeringsskema og så en anden halvdel, hvor man ser på, om overskuddet er stort nok til, at de har råd til at købe en ny maskine”, siger han.

Ny rekord i antal ansatte hos Kverneland i KertemindeMaskiner Søndag 18. marts 2018 · 22:01

Skal tjene flere penge

I 2016 kom fabrikken ud med et underskud på den primære drift på minus 12 mio. kr. I 2017 er den primære drift forbedret med 14 mio. kr. og dermed vekslet til et beskedent overskud.

Claus Udengaard Thomsen siger, at han ikke kan kommentere yderligere på selskabets evne til at tjene penge, da udtalelser om indtjeningen hører til på koncern-niveau i Kubota.

I regnskabet betegnes bundlinjen dog værende som utilfredsstillende og forventes forbedret i løbet af 2018.

Kører LEAN i den ultimative form

At Kverneland er ejet af japanske Kubota bliver mere og mere synligt i Kerteminde. Forleden var Kubotas topchef på besøg for at se nærmere på den danske fabrik.
Han kunne bl.a. konstatere, at den danske fabrik indfører mere og mere LEAN-principper fra Kubota-systemet.

 

”Vi er i gang med et spændende projekt, hvor vi er i gang med en omstilling af vores produktionsprincipper. Vi indfører Kubota-modellen i en lettere fordansket model”, oplyser han.

Kort sagt er fabrikken dramatisk ved at reducere tiden fra en ordrer på en maskine kommer ind til, at den er klar ude hos kunden.

”Kubota er verdensmestre i produktion. Vi kan i den grad lære noget. Vi har været fantastisk gode til at producere på de enkelte processor, men der gik lang tid, når det hele skulle kobles sammen. Det er noget, som vi bliver begejstret af. Det er fedt at blive lært op af mennesker, som kan deres metier. Det er et par gear op”, siger Claus Udengaard Thomsen.


Hvor langt er I i processen?

”Jeg havde sagt 10 pct. for et år siden. Vi er vel omkring 20 pct. i bedste fald. Det er en stor omstilling. Vi er 470 medarbejdere i øjeblikket og det er stort set alle medarbejdere, som skal oplæres. Først oplærer vi to mand, og så oplærer de fire og så oplærer de otte. Det tager tid, før det kommer ud i alle hjørner. Men det er meget vigtigt og centralt for virksomheden”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.