Godsejer ser ny teknologi som et krav

Men de moderne teknologier har gjort det vanskeligere at finde egnede medarbejdere, lød det i dag under DM&E Vidensdage i Bredsten.

Det er ikke for ingenting, at DM&E kalder dagens og morgendagens arrangement i Bredsten for »Vidensdage«. Nogle af oplæggene handler således om nye teknologier - andre om, hvordan teknologierne bruges bedst muligt.

Godsejer Hans de Neergaard, Vindumovergaard fortalte om, hvordan man skærer kagen på godset, og hvordan man har indarbejdet ny teknologi i markbruget.

Vindumovergaard har igennem de seneste årtier taget det meste til sig, såsom sensormålinger, GPS-styring, sektionsafblænding, droner og satellitter.

»Vi kører delvist faste kørespor i et 30 meter system, hvor såmaskinen er udgangspunkt for blandt andet gyllekørsel, gødskning, sprøjtning og stensamling«, fortalte Hans de Neergaard.

Han spår, at der i fremtiden vil opstå et problem omkring det at skaffe medarbejdere, der er kyndige nok.

»For os er GPS og sektionsafblænding et must, og den slags teknologier stiller store krav til medarbejderne. Og dygtige medarbejdere er vanskelige at finde, og blandt andet derfor vil vi se de selvkørende enheder komme ind i billedet«, sagde Hans de Neergaard.

Sektordirektør i Seges, Troels Toft, opfordrede til at bruge de moderne teknologier og sensorer - og ikke lade mem samle støv i en kasse, fordi man ikke har sat sig ind i, hvordan de bruges.

»Fremover bliver der færre hjerner pr. hektar, og det kræver øget automatisering og digitalisering i markbruget. Men teknologierne skal bruges, de skal være nemme at gå til, og de skal virke«, sagde Troels Toft i sit indlæg »Planteavl om 5 år«.Og flere af svarene kom ganske kort efter, da

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.