Godsejernes foretrukne i kold 50 års fejring

Den ikoniske Range Rover fylder 50 i år, og det fejres på producentens arktiske testanlæg i Arjeplog i Sverige.

Da den første todørs Range Rover blev lanceret i 1970 var det en helt ny biltype. På den ene side var det en kapabel firehjulstrækker. Og på den anden side var den fin nok, hvis man skulle blive inviteret til the hos dronningen.

Det er 50-året for det koncept, som Land Rover nu - i skyggen af den verdensomspændende corona-krise - vil fejre blandt andet med en sneskulptur ved producentens arktiske testanlæg i Arjeplog i Sverige tæt på polarcirklen. Testanlægget i Arjeplog består af en dybfrossen sø, hvor ingeniørerne tester og vurderer de nyeste modeller. Snekunstneren Simon Beck fik opgaven med at skabe et 53.092 kvadratmeter stort jubilæumslogo ved at gå mere end 45.000 skridt hen over den sneklædte overflade.

Undervejs igennem de 50 år har Range Rover stået for flere innovationer. Den originale Range Rover var den firehjulstrukne SUV, som introducerede blokeringsfri bremser, elektronisk traction control og automatisk, elektronisk luftaffjedring, mens den Range Rover-model, der blev præsenteret i 2012 som den første kom med en karrosserikonstruktion i aluminium i store SUV-modeller. I 2015 var Range Rover det første køretøj, som blev udstyret med Land Rovers All-Terrain Progress Control, som nu fås i hele Land Rover-modelprogrammet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.