Godsejers maskinhandel tager nyt hop på det danske marked

Weko Agro Machinery hentede godt med maskiner hjem til et stærkt sælgende marked.

Der var stor efterspørgsel efter maskiner sidste år. For at kunne levere på det, så havde kapitalejerne i Weko Agro Machinery, godsejer Bendt Wedell fra Wedellsborg Gods og erhvervsmanden Christian Dybdal Christensen stillet kapital til rådighed.

I det nye årsregnskab kan det ses, at investeringerne har givet pote for Horsch-importøren.

Et stærkere salg har øget bruttofortjenesten fra 54 mio. kr. året før til næsten 65 mio. kr. i det nye år. På listen over landbrugets største selskaber sidste år, hvor udgangspunktet var 2021-tal, lå Weko Agro Machinerys holdingsselskab på en 118. plads med en omsætning på 347 mio. kr.

Direktør Tom Myrdal oplyser, at omsætningen for 2022 nærmer sig 400 mio. kr.

- Vi har stort set hele vejen rundt omsat for noget mere. Jeg håber, at vi også har vundet markedsandele, men de tal har vi ikke. Jeg har indtryk af, at vi på flere områder er markedsledende. Det som har betydet noget, har været, at vi har haft maskiner på hylderne, siger han og fortæller, at Horsch som sædvanlig er største mærke i butikken.

Weko Agro Machinery har i de senere år øget investeringerne i nye områder, og er bl.a. mere aktive indenfor markvanding, og samtidig har mærket en vækst i omsætningen af brugtudstyr fra sin brugtafdeling.

Tom Myrdal oplyser, at man er åben overfor nye aktiviteter, der passer ind med de nuværende mærker.

- Vi ser eks. ikke efter traktormærker, da de ofte kommer med programmer, som konflikter med vores nuværende aktiviteter, siger han.

Weko Agro Machinery beskæftigede i 2022 62 ansatte. Organisationen er løbende vokset på servicesiden og i det nye markvandingsteam.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.