Google er klar til at oplære din maskinpark

Deep Machine Learning kræver masser af data og lynhurtige processorer. Google har det hele og kan spille en stor rolle i at oplære fremtidens landbrugsmaskiner.

Når branchen bevæger sig ind i et digitalt univers med autonome traktorer, højere præcision og automatiserede beslutningsværktøjer kan det meget vel blive med hjælp fra ingen ringere end Google.

Buzz-ordet er Artificial Intelligence (AI) - kunstig intelligens, der skal vurdere, om for eksempel en plante er ukrudt eller korn, om jorden skal have mere gylle et sted end et andet og så videre. Listen af muligheder er lang.

Men for at AI kan fungere skal det hjælpes. Hjælpen hedder “Deep Machine Learning” og er i stor skala en nærmest uoverkommelig opgave, hvis man da ikke hedder Google.

»AI skal oplæres først. Den skal lære, så den kan blive bedre, og til slut blive så god, at den selv kan lære nye ting - i princippet det samme, som når vi lærer små børn ting, der gør dem i stand til selv at tillegne sig ny viden senere«, fortæller Stefan Ebener, Google.

AI husker dine billeder

Stefan Ebener står i spidsen for en gruppe af medarbejdere, der arbejder med Machine Learning, og han er derfor en af nøglepersonerne hos Google, når det gælder oplæring af kunstig intelligens.

I flere år har Google arbejdet med Deep Machine Learning og logget enorme mængder af data fra internettet. De data analyserer Google hele tiden, og derfor står koncernen nu med helt utrolige værktøjer i hånden, noget, landbruget kan få stor gavn af.

»Alle de data, vi analyserer, bruger vi til at få vores computere til at tænke selv. Det gør, at vores mailprogram Gmail eksempelvis nu selv kan svare på en mail for dig. Starter du med at skrive et svar, vil systemet selv skrive resten af mailen, og systemet vil hele tiden blive klogere«, forklarer Stefan Ebener og fortsætter:

»Et andet eksempel er Google Photos, hvor du gemmer de billeder, du tager med din smartphone. App’en analyserer, hvad der er på hvert enkelt billede. Derfor skal man ikke lede manuelt efter et billede af sin hund mellem 5.000 andre billeder på telefonen, men bare skrive hund i søgefeltet, så finder programmet selv de billeder med hunde på«, fremhæver han.

Værktøj klar til landbrug

Og Googles værktøjer er klar til landbruget. Virksomheder kan få adgang til de forskellige analyseværktøjer og data - mod en hvis betaling naturligvis - og på den måde hurtigt komme fremad på området.

»Hvis man vil lære et system at skelne mellem 1.000 forskellige objekter, så skal man sende omkring 100 mio. billeder gennem systemet for at oplære det. Med Google Photos har vi allerede analyseret mia. af billeder, og de data kan andre virksomheder få gavn af«, fremhæver Stefan Ebener.

Googles fremtrædne rolle hjælpes også af en ny computerchip, koncernen har udviklet. Google har selv brugt den i 16 måneder, og den er i stand til at skære 75 pct. af tiden til at analysere data med.

Chippen bruger Google allerede i landbruget til applikationen IDA, der ud fra transpondere på køer kan fortælle, om en ko er ved at udvikle sygdomme eller kræver øget opmærksomhed. Og IDA lærer hele tiden. Et vink om, hvad vi kan forvente i fremtiden:

»AI bliver en stor del af fremtiden. Over de næste 15-20 år vil man have udviklet en computer, hvor vi ikke kan forudsige, hvad den vil gøre - ganske enkelt fordi den tager så mange parametre med i sine overvejelser, som den menneskelige hjerne ikke kan rumme«, fastslår Stefan Ebener.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.